لاماری ایما هیبرید معرفی شد
لاماری ایما هیبرید معرفی شد 4 سیلندر پلاگین هیبرید
نوشته شده توسط تیم تحریریه مجله خودرویی
2 ماه پیش
وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور
بازدید 1051
0

وقتی نمی توان در مسابقه موتور ریس شرکت کرد!

گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

مجله خودرویی ایران: افزایش نرخ ارز در کشور برای مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی نیز گران تمام شده است. گویی بذر مُرده درون پیست سرعت استادیوم آزادی ریخته شده است. دیگر خبری از کلاس های شلوغ در مسابقات موتور ریس نیست. کلاس هایی که در برخی موارد با بیش از ۸ یا ۹ شرکت کننده تشکیل می شد و هیجان خاص خود را داشتند. اما در دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور شاهد کاهش حضور شرکت کنندگان بودیم. عدم حضوری که کاملا مشهود بود و دلایل بسیار مختلفی داشت. البته باید به وقفه طولانی مدت بین راند اول و دوم این مسابقات نیز اشاره کرد.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

کلاس همگانی اولین کلاسی بود که وارد پیست شد.

برخی از شرکت کنندگانی که در طول سال های گذشته همواره در این رشته ورزشی حضور داشتند حالا خبری از آنها نیست. می توان گفت یکی از دلایل افت کیفی برگزاری مسابقات موتور ریس نیز همین علت است. شرکت کنندگانی که یکی از اصلی ترین دلایل حضور خود در این مسابقات را افزایش نرخ دلار و بالا رفتن لوازم و تجهیزات عنوان کردند. البته برخورد نامناسب مسئولین برگزاری و تیم حراست در مسابقات و دوره های قبلی نیز مزید بر علت شده است. موضوعی که هم برای تماشاچیان و هم خبرنگاران مشکلات متعددی را به همراه داشته است. در بسیاری از موارد هماهنگی های لازم تیم برگزاری با تیم حراست باعث می شد تا خبرنگاران و عکاسان با تأخیر وارد پیست شوند.

همواره کلاس ۶۰۰ سی سی با استقبال بسیار بالایی از سوی شرکت کنندگان روبرو می شد. اما این دور تنها ۵ شرکت کننده حضور داشتند

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

موتور ایمنی و خودروهایی ایمنی که در این مسابقه حضور داشتند.

استریت ها هم وارد پیست شدند

دومین راند مسابقه موتور ریس قهرمانی کشور اینبار با دو کلاس بیشتر تشکیل شد. اولین کلاس، همگانی های شهری بودند که با هشت شرکت کننده و ۵دور برگزار شد. کلاس دوم ۱۲۵ سی سی ها بودند که ۱۰ دور بایکدیگر به رقابت پرداختند. در این کلاس ۹ شرکت کننده از استان های گیلان، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و آذربایجان شرقی حضور داشتند. سومین کلاس ۲۵۰ سی سی ها بودند که تنها با ۶ شرکت کننده از استان تهران، فارس و خوزستان در ۱۲ دور به رقابت بایکدیگر پرداختند. کلاس ۶۰۰ سی سی نیز در ۱۵ دور برگزار شد. این کلاس با حداقل ترین نفرات یعنی ۵ شرکت کننده از استان تهران، فارس و خراسان رضوی تشکیل شد که در نوع خود کم سابقه بود.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

آخرین کلاس، کلاس استریت های بالای ۱۰۰۰ سی سی بود.

ده پلهوان: یکی از دلایل اصلی عدم حضور شرکت کنندگان و کاهش افت کیفی مسابقات، عدم حمایت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی است.

همواره کلاس ۶۰۰ سی سی با استقبال بسیار بالایی از سوی شرکت کنندگان روبرو می شد. اما این دور تنها ۵ شرکت کننده حضور داشتند که در طول مسابقه نیز سلمانی عضایی با شماره ۲۱ تعادل خود را از دست داد و پس از برخور به زمین از گردونه رقابت حذف شد. نکته جالب توجه در خصوص ورود این کلاس به پیست حضور یک دستگاه بی ام و ۶۳۳csi کلاسیک به عنوان خودروی ایمنی بود. خودرویی که توسط تیم برگزاری برای این مسابقه و تنها کلاس ۶۰۰ سی سی درنظر گرفته شده بود.

کلاس ۱۰۰۰ سی سی نیز با ۱۰ شرکت کننده از استان های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی در ۱۵ دور برگزار شد. کلاسی که هیجان بسیار بالایی دارد و بخش زیادی از تماشاگران به خاطر همین کلاس به دیدن این مسابقات می آیند. خودروی ایمنی کلاس ۱۰۰۰ سی سی نیز یک دستگاه فولک واگن بیتل جدید بود. ششمین کلاس، استریت های بالای ۱۰۰۰ سی سی بودند. استریت هایی که با توجه به سنگین بودنشان نسبت به موتورهای ریس از هیجان کمتری برخودار هستند. البته این اولین بار است که امسال این کلاس توسط کمیته موتور ریس تشکیل می شود. در این کلاس که در ۶ دور برگزار شد ۷ شرکت کننده حضور داشتند.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

رقابت بین دو شرکت کننده در کلاس ۱۲۵ سی سی

عباس بزرگی: حمایت نکردن وزارت ورزش از این رشته پرطرفدار ورزشی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش حضور شرکت کنندگان در این مسابقات است. در بحث تردد بسیاری از موتورسواران با مشکلات متعددی روبرو هستند.

عدم حمایت فدراسیون از موتورسواری!

بهنام ده پهلوان از پیشکسوتان رشته موتورسواری در کشور است. وی در خصوص افت کیفی و نحوه برگزاری مسابقات موتور ریس به خبرنگار مجله خودرویی ایران گفت: یکی از دلایل اصلی عدم حضور شرکت کنندگان و کاهش افت کیفی مسابقات، عدم حمایت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی است. وی گفت: مسابقات موتور ریس سال هاست که در حال برگزاری است و شرکت کنندگان با علاقه خاص خود در این مسابقات حضور پیدا می کنند. ولی انگیزه ای برای ادامه ندارند. در حالی که در دیگر مسابقات موتورسواری نظیر کراس شاهد برگزاری مسابقات در سطوح مختلف و حتی بین المللی هستیم. اما در مسابقات ریس نه تنها تیمی به خارج از کشور اعزام نشده، بلکه تمامی مسابقات تنها در تهران برگزار می شود. حتی در برخی از کلاس ها نفرات اول تا سوم نیز همیشه مشخص هستند که به یکنواخت شدن این مسابقات افزوده است.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

خودروی ایمنی بی ام و ۶۳۳csi کلاسیک که برای ورود موتورهای کلاس۶۰۰ سی سی مورد استفاده قرار گرفت.

هنوز ترددها با مشکل همراه است!

مسئول کمیته موتور استریت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور نیز در خصوص این چند دوره از مسابقات گفت: باتوجه به هزینه های سرسام آور لوازم و قطعات موتورهای مسابقه و افزایش قیمت موتورها شرکت کنندگان به سختی می توانند در مسابقات شرکت کنند. اهدای کاپ آن هم به نفرات اول تا سوم در هر مسابقه موضوعی عادی تلقی می شود، در حالی که هزینه هایی که برای شرکت در این مسابقه می کنند به هیچ عنوان در برابر هدایا و جوایزی که از سوی فدراسیون دریافت می کنند قابل جبران نیست.

محسن مرگن:هر شرکت کننده ای نمی تواند از پس چنین هزینه هایی بر بیاید. به همین خاطر ترجیح می دهد تا دیگر در این مسابقات شرکت نکند.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

لحظه برخورد سلمان عضایی با زمین که باعث خروج وی از دور مسابقه در کلاس ۶۰۰ سی سی شد.

عباس بزرگی در ادامه گفت: البته حمایت نکردن وزارت ورزش از این رشته پرطرفدار ورزشی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش حضور شرکت کنندگان در این مسابقات است. در بحث تردد بسیاری از موتورسواران با مشکلات متعددی روبرو هستند. برخی نیز مجبورند برای حضور در پیست و تمرینات، موتورهای خود را با وانت جابجا کنند. خود این موضوع نیز برای بسیاری از موتورسواران مشکلات زیادی را به همراه داشته است. برخی مجبورند موتورهای خود را در بخش پیت استاپ نگهداری کنند که هزینه های این بخش نیز بسیار بالا است. در کل می توان گفت حمایت نکردن از این موتورریس باعث وارد آمدن لطمه بزرگی به این رشته ورزشی خواهد شد.

افزایش نرخ دلار همچنان تأثیر گذار است

نفر سوم کلاس ۱۰۰۰ سی سی نیز در این خصوص گفت: سطح برگزاری مسابقات نسبت به قبل با کاهش چشمگیری همراه بوده است. اما مسئولین و تیم برگزاری قول های متعددی داده اند تا دوباره به دوران خوب مسابقات موتور ریس برسیم. قول هایی نظیر حضور تیم ملی موتورریس در مسابقات جهانی، که هنوز عملی نشده است. محسن مرگرن گفت: هزینه های لوازم با توجه به افزایش نرخ دلار بسیار بالا رفته است. هر شرکت کننده ای نمی تواند از پس چنین هزینه هایی بر بیاید. به همین خاطر ترجیح می دهد تا دیگر در این مسابقات شرکت نکند. البته برخورد نه چندان مناسب مسئولین برگزاری و تیم حراست فدراسیون نیز باعث دلخوری بچه ها برای حضور در مسابقات شده است.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

خودروی فولکس واگن بیتل که به عنوان خودروی ایمنی در کلاس ۱۰۰۰ سی سی مورد استفاده قرار گرفت

شهرزاد کیانی:شاید تمام علت ها به بحث اقتصادی ختم نشود. مسائل شخصی و ایجاد مشکلات بین شرکت کنندگان با تیم های مختلف باعث کاهش کیفیت برگزاری نیز می شود. 

برای تیم ملی موتور ریس باید کلاس های آموزشی تشکیل دهیم

شهرزاد کیانی دبیر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در خصوص برگزاری مسابقات موتور ریس و کاهش حضور شرکت کنندگان گفت: دلایل بسیار مختلفی برای عدم حضور شرکت کنندگان در این مسابقات می توان نام برد. افزایش نرخ ارز یکی از مهمترین دلایل است که باعث شده تا شرکت کنندگان کمتری نسبت به سال قبل در این مسابقات حضور پیدا کنند. موضوع دیگر این است که ما به عنوان فدراسیون باید کیفیت برگزاری مسابقات را بالا ببریم. این موضوع باید با برگزاری جلسات متعدد با کمیته های رشته های ورزشی موتورسواری و اتومبیلرانی صورت بگیرد. همچنین باید تعامل بین فدراسیون، ورزشکاران، تیم برگزاری با تیم حراست فدراسیون بیشتر شود. تعامل بین این اعضا باعث خواهد شد تا شاهد افزایش کیفیت برگزاری مسابقات در راندهای بعدی و حتی سال های آتی باشیم.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

کلاس استریت همگانی بالای ۱۰۰۰ سی سی که با هفت شرکت کننده برگزار شد.

کیانی در ادامه به کاهش کمیت و کیفیت مسابقات موتور ریس اشاره داشت و افزود: شاید تمام علت ها به بحث اقتصادی ختم نشود. مسائل شخصی و ایجاد مشکلات بین شرکت کنندگان با تیم های مختلف باعث کاهش کیفیت برگزاری نیز می شود. ما به عنوان مسئولین فدراسیون موظف هستیم به تمام این موارد رسیدگی کنیم و برای آنها راه حلی پیدا کنیم. حتی هفته آینده جلسه ای با تیم برگزاری موتور ریس در همین خصوص داریم و به شرکت کنندگان قول می دهم به تمام این موارد رسیدگی کنیم.

دبیر فدراسیون در خصوص عدم برگزاری مسابقات جهانی تیم ملی موتور ریس گفت: تیم ملی موتور ریس کشور نیز تا زمانی که در کلاس های آموزشی بین المللی شرکت نکند و گواهینامه های لازم را دریافت نکند، نمی تواند در مسابقات جهانی حضور یابد. این کلاس ها در کشورهای همسایه نیز برگزار می شود، اما فعلا نتوانستیم شرایط را برای حضور فراهم سازیم. امسال نیز در این خصوص جلسات متعددی با آقای خاکسار مسئول کمیته موتور ریس داشتم تا به نوعی حضور در این مسابقات و حتی حضور در کلاس های آموزشی و دریافت گواهینامه بین المللی باعث ایجاد انگیزه بین بچه ها شود. ما هم در حال پیگیری هستیم تا کشور مناسبی را برای حضور در مسابقات و کلاس های آموزشی پیدا کنیم.

وقتی شرکت کنندگان نمی توانند مسابقه بدهند! گزارش دومین راند مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

مهدی جابری و ساسان اکبر قهرمانان کلاس ۱۰۰۰ سی سی بعد از پایان مسابقه در کنار یکدیگر

  • نفرات برتر دومین راند مسابقات موتور ریس

کلاس همگانی

  • رضا اصغری از استان تهران
  • وحید رزمی از استان تهران
  • امید کاسی از استان تهران

کلاس ۱۲۵ سی سی

  • یاسین سینه سپهر از استان مازندران
  • سیدن حسین برومند از استان خراسان
  • ابراهیم کلبادی نژاد از استان مازندران

کلاس ۲۵۰ سی سی

  • امین بردبار از استان فارس
  • محمد امین کارخانه از استان تهران
  • عبدالله زره ساز از استان فارس

کلاس ۶۰۰ سی سی

  • علیرضا عباس جی از استان تهران
  • حمید زارعی از استان تهران
  • جواد باقری از استان خراسان رضوی

کلاس ۱۰۰۰ سی سی

  • مهدی جابری از استان تهران
  • ساسان اکبری از استان تهران
  • محسن مرگن از استان تهران

کلاس شهری همگانی (۱۰۰۰ سی سی به بالا)

  • هژیر احمدی استان تهران
  • علی غفوری از استان تهران
  • محمد قانچی از استان تهران

 

در ادامه شما را به دیدن فیلم کوتاهی از این راند دعوت می کنیم.

 

 

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات مجله خودرویی ایران

  • آلبوم تصاویر
  • بررسی و تست فنی
  • دریفت
  • کلاسیک
  • گذرموقت
ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

3 ماه پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش

پورشه پانامرا 4s خاورمیانه، یکی از خاص ترین پانامراهای ایران

3 سال پیش

لاماری ایما در نمایشگاه خودرو بوشهر 1402 حضور خواهد یافت

3 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش
گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

6 سال پیش
گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت سال 96

گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت

6 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

گردهمایی کلوپ مرسدس بنز ایران به مناسب 10 سالگی آن + عکس و فیلم

4 سال پیش

نازی ها به دیزین رسیدند، گزارش دومین برنامه کلوپ مرسدس بنز در سال ۹۸

4 سال پیش

ملاقات با پونتیاک GTO کانورتیبل کلاسیک، جواهری ارزشمند در تهران

5 سال پیش

بی ام و iX 2022، جدیدترین خودرو در خاورمیانه وقتی وارد ایران می شود + تصویر اختصاصی

12 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی

سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای 2500سی سی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش