لاماری ایما هیبرید معرفی شد
لاماری ایما هیبرید معرفی شد 4 سیلندر پلاگین هیبرید
نوشته شده توسط تیم تحریریه مجله خودرویی
3 ماه پیش
بازدید 2544
0

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T در ایران

فراری کالیفرنیا T ، همه چیز تحت کنترل است، با پدال گاز بازی کنید

مجله خودرویی ایران: ورود ماشین‌های خاص و اسپرت مثل فراری و لامبورگینی به ایران قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد. پیش از انقلاب اسلامی نیز بسیاری از ثروتمندان و علاقه مندان خودروهای اسپرت و لوکس اقدام به واردات این دسته از خودروها می‌کردند. البته ارتباط آنها با دربار و خاندان شاه برای هیچ کس پنهان نبود. همانطور که در بسیاری از مجلات و سایت‌ها ملاحظه کرده‌اید در سال‌های بسیار دور نیز خودروهای با ارزشی همچون لامبورگینی، فراری، مازراتی، رولزرویس و مرسدس بنز و جگوار وارد کشور شده‌اند. در اوایل انقلاب برخی از افراد سودجو اقدام به خروج چنین خودروهای با ارزشی از کشور کردند.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

این اولین فراری کالیفرنیا T وارد شده به کشور است.

کمپانی فراری همیشه درساخت خودروهای سریع و سوپراسپرت پیشتاز بوده است. خودورهای دو نفره‌ای که هرکسی امکان خریدش را نداشت.

فراری دینو، بوگاتی‌۵۷، لامبورگینی میورا و… برخی از خودروهایی بودند که از کشور خارج شدند. پس از انقلاب نیز شرایط واردات خودرو به کلی تغییر کرد. دیگر خبری از ورود سوپراسپرت‌ها و خودروهای لوکس به کشور نبود. تنها راه موجود ورود به صورت ترانزیت و یا گذرموقت بود. بیش از یک دهه است که واردات خودروهای مختلف به صورت گذرموقت در کشور رواج پیدا کرده است. با توجه به شرایط جدید در خصوص ورود خودروهای مناطق آزاد به صورت گذرموقت در کشور، کاهش قابل توجهی را در این خصوص شاهد هستیم. به همین خاطر اکثر خودروهایی که به صورت گذرموقت وارد کشور شده‌اند از کشورهای حوزه خلیج فارس و یا اروپا بوده‌اند.

چند هفته‌ای است که یک دستگاه فراری کالیفرنیا T به ایران آمده است. ما نیز سعی کردیم تا ملاقاتی با تازه وارد جدید انجام دهیم. خودرویی که از کشور کویت وارد شده. در ادامه به معرفی و تست و بررسی اولین فراری کالیفرنیا T وارد شده به کشور می‌پردازیم.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

در این خودرو سه حالت مختلف رانندگی در نظر گرفته شده است.

فراری و ۲+۲

کمپانی فراری همیشه درساخت خودروهای سریع و سوپراسپرت پیشتاز بوده است. خودورهای دو نفره‌ای که هرکسی امکان خریدش را نداشت. اما با وجود اینکه خودروهای سوپراسپرت همیشه دو سرنشین هستند، فراری برخی از مدل‌های تولیدی خود را به صورت ۲+۲ تولید کرد. این شرکت در ساله ۱۹۶۰ اولین خودروی کوپه ۲+۲ خود را با نام ۲۵۰GT/E معرفی و روانه بازار کرد.

در نمایشگاه اتومبیل پاریس سال ۲۰۰۸ فراری محصول جدیدی را با نام کالیفرنیا رونمایی کرد. سقف آن فلزی است. ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارد.

خودرویی با یک پیشرانه ۳لیتری ۱۲سیلندر. درسال ۱۹۶۴ نیز فراری محصول جدید دیگری با نام۳۳۰GT2+2 معرفی کرد. خودرویی که از یک پیشرانه ۱۲سیلندر ۴لیتری با ۳۰۰اسب بخار قدرت بهرمند بود. ۳۶۵ GT2+2 سومین خودرویی بود که به صورت چهارسرنشین در سال ۱۹۶۷ عرضه شد. پیشرانه۴٫۴لیتری، قدرت موتور۳۲۰ اسب بخار و جعبه دنده ۵سرعته و شتاب صفرتا۹۶کیلومتر ۷۳ثانیه‌ای از ویژگی‌های مهم این خودرو به حساب می‌آید. ۳۶۵GT/C4، ۳۶۵GT4 2+2، ‌Dino 308 GT4 ، Mondial، ۴۵۶GT‌از دیگر مدل‌های کلاسیک و قدیمی فراری بودند که به صورت چهار سرنشین طراحی شدند.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

پیشرانه مورد استفاده در فراری کالیفرنیا از نوع ۸ سیلندر ۳٫۹ لیتری تویین توربو می باشد.

۱۲ سال بعد فراری مدل ۶۱۲ اسکاگیلیتی را معرفی و روانه بازار کرد. خودرویی ۴ نفره با پیشرانه۱۲ سیلندر ۶لیتری که درسال‌های  ۸۸ و ۸۹ نیز چندباری به صورت گذرموقت وارد کشور شده بود. البته فراری ۶۱۲اسکاگیلیتی وارد شده به ایران چندان هم خوش شانس نبود. به خاطر بروز مشکلات فنی از جمله گیرکردن دنده۲ و عدم تعویض آن این خودرو خیلی نتوانست از مهلت تردد گذرموقت خود استفاده کند. حتی به یاد دارم بیش از ۲ هفته در یکی از تعمیرگاه‌‌های سطح شهر در خواب بود.

سال ۲۰۱۴ فراری تصمیم گرفت مدل سریع، قوی، زیبا و گرانقیمت‌تر از کالیفرنیا را معرفی کند. نام آن فراری کالیفرنیا T است.

خودروی بعدی که فراری آن را به عنوان یک محصول ۲+۲ معرفی کرد، کالیفرنیا بود. مهمترین ویژگی و اصلی ترین تفاوت فراری کالیفرنیا با دیگر محصولات۲+۲ فراری در سقف فلزی تاشونده آن بود. کالیفرنیا اولین خودروی ۲+۲ کانورتیبل سقف فلزی فراری بود. این خودرو درسال ۲۰۰۸ معرفی شد. بعد از کالیفرنیا نسخه فراری FF و کالیفرنیاT معرفی شدند. آخرین خودروی ۲+۲ فراری نیز در سال ۲۰۱۶ با نام GTC4Lusso معرفی شد. خودرویی با پیشرانه ۱۲سیلندر و قدرت ۶۸۰ اسب بخار.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

از ۲۰۰۸ تا اکنون

در نمایشگاه اتومبیل پاریس سال ۲۰۰۸ فراری محصول جدیدی را با نام کالیفرنیا رونمایی کرد. سقف آن فلزی است. ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارد. موتور آن در قسمت جلو قرار دارد. نسل جدید جعبه دنده‌های ۷سرعته دوکلاچه نیز در این خودرو قرار دارد. خودرویی که دارای یک پیشرانه ۸سیلندر خورجینی با حجم ۴٫۳ لیتر است. این پیشرانه قادر به تولید ۴۵۳ اسب بخار قدرت و۴۸۷ نیوتن مترگشتاور است. شتاب صفرتاصد آن کمتر از ۴ثانیه و حداکثر سرعتی که از طرف شرکت سازنده اعلام شده ۳۱۰ کیلومتر برساعت است. بسیاری از منتقدین طراحی کالیفرنیا را چندان مناسب برند فراری ندانستند. اما استقبال بسیار خوب از این مدل، حرف‌های دیگری را ثابت کرد.

حالا نوبت اولین فراری کالیفرنیا T می‌رسد. این خودرو برای یک مراسم عروسی درشهر اهواز وارد ایران شده. به همین خاطر ابتدا در شهر اهواز چند روزی رویت شد.

سال ۲۰۱۴ فراری تصمیم گرفت مدل سریع، قوی، زیبا و گرانقیمت‌تر از کالیفرنیا را معرفی کند. نام آن فراری کالیفرنیا T است. ظاهری بسیار زیبا دارد. قدرتمند و سریع است. هزینه‌ی بیشتری هم باید برای خرید آن پرداخت کنید. نخستین باری که فراری کالیفرنیا T رونمایی شد در فوریه سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه اتومبیل ژنو بود. خودرویی که علاوه بر تغییرات ظاهری از نظر فنی نیز نسبت به کالیفرنیا تغییرات بسیار قابل توجهی پیدا کرده بود. درون فراری کالیفرنیا T خبری از پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی نیست. فراری از یک پیشرانه ۸سیلندر ۳٫۹لیتری تویین توربو برای این مدل استفاده کرده است. کالیفرنیاT درسال ۲۰۱۴ به عنوان مدل ۲۰۱۵ به مشتریان تحویل داده شد.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

کالیفرنیا، اهواز تا تهران

حالا نوبت اولین فراری کالیفرنیا T می‌رسد. این خودرو برای یک مراسم عروسی درشهر اهواز وارد ایران شده. به همین خاطر ابتدا در شهر اهواز چند روزی رویت شد. البته در شب عروسی بخاطر بارندگی که وجود داشت و پیش بینی می‌شد، مالک خودرو تمایلی به بردن فراری برای کارواش را نداشت. بعد از چند روز تردد در شهر اهواز حالا نوبت شهر تهران بود تا میزبان این خودروی ایتالیایی باشد. فراری بدون خودرو بر به تهران آمد.

طراحی فراری کالیفرنیا T همانند دیگر محصولات این کمپانی توسط شرکت بزرگ و معروف ایتالیایی پینین فارینا (Pininfarina) صورت گرفته است.

یعنی از اهواز تا تهران را با چهارچرخ خود آمد. نحوه آشنایی با صاحب خودرو از طریق یکی از دوستان قدیمی بود که وی هم ساکن کشور کویت است. حتی پیش از اینکه خودرو به ایران برسد، وی خبر ورود این فراری را داد. مالک جوان خودرو با خوش رویی موافقت خود را برای تهیه گزارش از فراری اعلام کرد. به همین خاطر در همان روزهای اول ورود آن به تهران برنامه تست و عکاسی را با وی هماهنگ کردم.

تهران در آن هفته از هوای بسیار آلوده بهرمند بود. چند روز قبل از آزمایش نیز به خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل شده بودند. اما برای من و دیگر دوستانی که در روز آزمایش همراهم بودند بسیار تعجب برانگیز بود که هوای آن روز تمیز و آسمان آبی بود. در تماس تلفنی با مالک زمان برای عکاسی را ۱ساعت درنظر گرفته بودیم. که بعد از آن بخش رانندگی را درنظر داشتیم. اما هوای زیبا در کنار خودروی مجذوب کننده فراری زمانی بیش از ۲ساعت را برای گرفتن عکس از ما گرفت.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

البته در این مواقع برخورد خود مالک نیز بسیار مهم است. در برخی از تست‌ها و آزمایش‌هایی که انجام دادم مالکین توقع داشتن کار عکاسی را در ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انجام دهیم. موضوعی که باعث می‌شد کیفیت عکاسی به مراتب پایین‌تر از دیگر تست‌ها شود.

رینگ‌های ۲۰ اینچ فورج کاری شدهDiamond  ۵ پره دوبل که در پشت آنها کالیپرهای ترمز قرمز رنگ (Rosso Scuderia) ساخت برمبو به چشم می‌خورد

زیبا و در عین حال عضلانی

طراحی فراری کالیفرنیا T همانند دیگر محصولات این کمپانی توسط شرکت بزرگ و معروف ایتالیایی پینین فارینا (Pininfarina) صورت گرفته است. در این خودرو رگه‌های از فراری F12 برلینتا نیز به چشم می‌خورد. حتی درنگاه اول این شباهت را بین کالیفرنیا T و فراری F12 برلینتا خواهید دید. رنگ بدنه کالیفرنیا مورد آزمایش آبی (Azzurro California) بود.

در نمای جلو با جلوپنجره‌ای پهن و کشیده که لوگوی فراری برروی آن نقش بسته، روبرو هستید. جلوپنجره‌ای که در تلفیق با چراغ‌های جلو کشیده شده به عقب، نمایی از خنده‌ی یک جانور شبیه به مار با پوزه‌ای روبه جلو را تداعی می‌کند. درگوشه‌ی سپرها نیز جهت خنک شدن سیستم ترمز از هواکش‌های مثلثی استفاده شده است. چراغ‌های جلو تا بخشی از گلگیرها امتداد پیدا کرده اند. قوس‌های روی کاپوت و گلگیر‌های جلو درکنار دوهواکش روی کاپوت چهره‌ای عضلانی به خودرو بخشیده است. خط وسط روی کاپوت نیز همانند خط اتو در کت و شلوارها، صاف و تیز است. خطی که شبیه آن را در نمای جلوی خودرو نخواهید دید.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

کابین فراری مورد آزمایش با چرم قرمز و فیبرکربن پوشانده شده است.

داستان در نمای جانبی نیز به همین شکل است. طراحی با خطوط منحنی و مواج که شبیه به خودروهای عضلانی است. رینگ‌های ۲۰ اینچ فورج کاری شده Diamond  ۵پره دوبل که در پشت آنها کالیپرهای ترمز قرمز رنگ (Rosso Scuderia) ساخت برمبو به چشم می‌خورد، چهره‌ای اسپرت به خودرو بخشیده است. برروی گلگیرهای جلو نیز جهت تسریع در خروج هوای گرم از تایرها و سیستم ترمز، یک هواکش به چشم می‌خورد. هواکشی که طراحی آن به گونه‌ای است که مسیر خروج هوای گرم را در امتداد بدنه‌ی خودرو نشان می‌دهد. شما می‌توانید در لیست سفارش خود لوگوی فراری را با نام Scuderia Ferrari برروی گلگیر جلوی خود نصب کنید که البته هزینه‌ای جداگانه به همراه خواهد داشت.

هنوز تمام نشده است. اجازه دهید از دیدن فراری کالیفرنیا T لذت ببریم. اما آینه‌های بیضی شکل جانبی چندان هماهنگی با خودرو ندارد. اصلاًً بهتر بود طراحان پینین فارینا آینه‌های جانبی را برای این خودرو حذف می‌کردند. حداقل بهتر بود زمان بیشتری برای طراحی این قسمت صرف می‌کردند. آینه‌هایی که حتی با وجود فرورفتگی در بالای آن بازهم جذابیتی ندارند. اما در زمانی که خودرو با سقف بسته درحرکت است، طراحی آینه‌ها به هیچ عنوان آزار دهنده نخواهد بود. دستگیره برآمده در، همانند بسیاری از دیگر مدل‌های فراری طراحی شده است. فرو رفتگی رکاب‌ها درکنار فرورفتگی‌ هواکش‌های روی گلگیر و در هماهنگی خوبی باهم دارند. در کنار این مورد می‌توان به انحنا و قوس گلگیر عقب اشاره کرد که در مجموع زیبایی خاصی را برای فراری کالیفرنیا T به ارمغان آورده است.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

برای روشن کردن پیشرانه ۸ سیلندر تویین توربو فراری کالیفرنیا T حتما باید سوئیچ قرمز رنگ خودرو را در جای مخصوص قرار دهید و بچرخانید.

درقسمت انتهایی خودرو شما با یک فراری واقعی روبرو هستید. دیفیوزر و چراغ‌های تکیLED عقب به سرعت نگاهتان را جلب می‌کند. در این قسمت فراری برای هر طرف خودرو از یک چراغ دایره‌ای با لامپ‌های LED استفاده کرده است. بخشی از چراغ‌ها گویی برروی درصندوق عقب فرو رفته‌اند. برآمدگی جزئی انتهای خودرو که در پایین آن چراغ ترمز LED قرار دارد به خوبی جلب توجه می‌کند. در این قسمت استفاده از یک دیفیوزر بزرگ با شیارهای عمیق‌تر و پهن که اگزوزها را نیز در خود جای داده است نمای بسیار زیبایی به خودرو بخشیده است.

حتی فراری در نسخه کالیفرنیا از سپری بزرگتر و دیفیوزری کوچک و جداگانه‌ای استفاده کرده است. این موضوع در طراحی فراری کالیفرنیا T به چشم نمی‌خورد. فراری برای هرچه زیبا و جذاب‌تر شدن کالیفرنیا T حتی سراگزوزهای دوبل را درکنار هم قرار داده است. در حالی که در نسخه کالیفرنیا سراگزوزها به صورت اریب برروی یکدیگر قرار دارند. درمجموع باید طراحی کالیفرنیا T را بسیار زیبا و عضلانی حساب کرد. گویی طراحان پینین فارینا حساب همه چیز را کرده‌اند. آنها خودرویی را طراحی کردند که هم برای افراد مسن هم برای جوانان هیجان انگیز و قابل قبول است. بهبود در طراحی نسبت به مدل کالیفرنیا (البته به غیر از آینه‌های جانبی) شما را با یک خودروی جذاب مواجه خواهد ساخت. خودرویی که خوشبختانه مثل ۶۱۲ اسکاگیلیتی زشت نیست.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

کابینی به ظرافت فراری

طراحی کابین خودرو همانند دیگر محصولات فراری استادانه صورت گرفته است. زمانی که برروی صندلی‌های اسپرت و گود با پوشش چرم قرمز و دوخت آبی می‌نشینید به هیچ عنوان احساس نمی‌کنید که سوار یک خودروی اسپرت و سریع شده‌اید. صندلی‌ها به خوبی شما را دربرگرفته‌اند. تمام کابین با پوشش چرم قرمز Rosso Ferrari مزین شده است. در مرکز کنسول میانی سه دایره قرار دارد.

دایره وسط نشانگر فشار توربو، ساعت و دمای بیرون است. دو دایره کناری نیز دریچه‌های سیستم تهویه‌ است که در دیگر مدل‌های فراری به چشم ‌می‌خورد. دربخش کنسول مرکزی بخش‌هایی نظیر نشانگر توربو، عبارت Ferrari و قاب دور صفحه نمایش و دریچه‌ تهویه هوا با آلومینیوم تهیه شده است. در پایین دریچه‌های سیستم تهویه هوا، صفحه نمایش لمسی ۶٫۵ اینچی در کنار سیستم صوتی پیشرفته JBL قرار دارد.

فراری برای این خودرو از ۱۲بلندگو و آمپلی فایر با توان خروجی  ۱۲۸۰وات استفاده کرده است. البته فراموش نکنید، هر وقت از صدای موسیقی خسته شدید می‌توانید سیستم صوتی را خاموش کنید و از صدای سمفونی اگزوزهای خودرویتان لذت ببرید. دکمه‌ها و ادوات کنترل سیستم تهویه مطبوع کابین نیز در قسمت پایین کنسول مرکزی قرار دارند. در ادامه کنسول مرکزی یک دسته‌ی‌ پهن از جنس آلومینیوم به چشم می‌خورد. برروی این دسته دکمه R،  Autoو‌ Launch‌تعبیه شده است. در ادامه این دسته نیز دکمه خطر و دکمه باز و بسته کردن سقف قرار دارد. در انتها نیز یک جای لیوانی و یک کنسول میانی با فضای کوچک جهت قرار دادن مدارک و موبایل درنظر گرفته شده است.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T در ایران

درقسمت سمت راست داشبورد نیز عبارت California T به چشم می‌خورد. زمانی که برروی صندلی راننده قرار می‌گیرد فرمان اسپرت با پوشش چرم و فیبرکربن به خوبی مجذوبتان می‌کند. نمونه مورد آزمایش از چراغ‌های LED روی فرمان جهت تعویض دنده نیز بهرمند بود، که این چراغ‌ها به نوعی جزو آپشن‌های قابل سفارش برروی خودرو هستند. صفحه‌ کیلومترشمار در سمت راست قرار دارد و صفحه دورموتور نیز در مرکز قرار دارد که بارنگ زرد و ابعادی بزرگتر به خوبی مشخص است.

درقسمت چپ نیز یک صفحه نمایش کوچک تعبیه شده که در حالت استاندارد عبارت California T برروی آن نقش بسته است. در زمانی که خودرو روشن باشد نیز تمام اطلاعات لازم نظیر، میزان بادتایرها، میزان مصرف سوخت، مسافت طی شده، دمای کابین و… را نمایش می‌دهد. درکل کابین فراری کالیفرنیاT مورد آزمایش با پوشش چرم قرمز حال و هوای خاصی را به همراه داشت. کیفیت چرم و دوخت کابین به خوبی نشان می‌داد که هنرمندان ایتالیایی تا چه میزان به جزئیات توجه و دقت دارند.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T در ایران

بدون وقفه رانندگی کن

نوبت به اصل داستان می‌رسد. جایی که در آن نعره پیشرانه و لذت رانندگی در هم آمیخته می‌شود. در زمان انجام آزمایش رانندگی باتوجه به اینکه هوا نسبتاً سرد بود، اما ترجیح دادم تا از رانندگی با کالیفرنیاT بدون سقف لذت ببرم. البته با وجود هوای سرد، اما روشن بودن سیستم گرمایش کابین و همچنین عدم نفوذ باد به داخل کابین رانندگی لذت بخشی را تجربه کردم.

برای روشن کردن پیشرانه ۸ سیلندر تویین توربو فراری کالیفرنیا T حتما باید سوئیچ قرمز رنگ خودرو را در جای مخصوص قرار دهید و بچرخانید. گویی فراری تأکید خاصی برای روشن شدن پیشرانه به کمک سوئیچ دارد. قبل از آن باید پدال ترمز را نگه دارید. سپس سوئیچ را درجای مخصوص وارد کرده و به آرامی بچرخانید. در این لحظه غربیلک فرمان که با چرم قرمز و فیبرکربن مزین شده است، به آرامی پایین می‌آید و در وضعیت استاندارد قرار می‌گیرد. حالا می‌توانید دکمه قرمز رنگ که در سمت چپ غربیلک فرمان قرار دارد را فشار دهید. پیشرانه روشن شد. صدای غرش پیشرانه با بالارفتن دور موتور تا ۲۰۰۰ دور بردقیقه هیجان خاصی در شما ایجاد خواهد کرد.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

همه چیز برای یک رانندگی هیجان انگیز آماده است. درپشت فرمان دو اهرم آلومینیومی قرار دارد. این اهرم‌ها برای تعویض دنده به صورتی دستی درنظر گرفته شده است. همچنین برای حرکت نیز باید ابتدا اهرم سمت راست که علامت + و نوشته Up برروی آن حک شده، را همزمان با فشار دادن پدال ترمز برای چند ثانیه نگه دارید. با نشان دادن عدد۱ برروی صفحه روبروی خود و خلاص کردن ترمز دستی حالا می‌توانید حرکت خود را آغاز کنید. فراری کالیفرنیاT از جعبه دنده ۷سرعته دوکلاچه بهرمند است. در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعویض دنده‌ها صورت می‌گیرد.

از همان ابتدای رانندگی نرمی کابین به خوبی احساس می‌شد. این موضوع را باید مدیون سیستم تعلیق جدید فراری برای مدل کالیفرنیا T دانست. در تجربه‌های قبلی و رانندگی با خودروی فراری F430 به خوبی سفت بودن سیستم تعلیق را احساس خواهید کرد. اما در کالیفرنیاT شما می‌توانید ساعت‌ها رانندگی کنید بدون آنکه خسته شوید. البته باید به این نکته اشاره کرد که بخاطر وجود دست انداز‌های نه چندان استاندارد مسیر مجبور بودیم در برخی از مواقع برای جلوگیری از برخورد کف خودرو با آسفالت، از روی سرعت‌ گیر‌ها به صورت اریب عبور کنیم.

وارد مسیر نسبتا! صاف و خلوتی شدم. با فشار دادن پدال گاز همه چیز در کسری از ثانیه عوض شد. این معنای واقعی یک فراری ۸سیلندر تویین توربو است. صدای دلنشین پیشرانه و سیستم اگزوز بسیار شنیدنی است. از آن لذت بخش‌تر چراغ‌های روی فرمان است که با افزایش دور موتور زمان تعویض دنده‌ را به شما هشدار می‌دهد. کالیفرنیا T جزو معدود خودروهایی بود که در طول رانندگی با آن با توجه به ابعاد و جثه نسبتاً بزرگش نگرانی برای عبور از مسیرهای باریک و پرترافیک نداشتم. فضای دید بسیار خوب در جلو و اطراف خودرو رانندگی آسانی را برایتان به همراه دارد.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

شتاب صفرتاصد فراری کالیفرنیا T در مدت زمان ۳٫۶ ثانیه صورت می گیرد. در شتابگیری‌های ناگهانی عملکرد پیشرانه بسیار ستودنی بود. کالیفرنیاT قادر به تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت در ۷۵۰۰دور بردقیقه است. همچنین گشتاور این پیشرانه ۷۵۵نیوتن‌متر در ۴۷۵۰ دوربردقیقه است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که شما با یک خودروی معمولی سرو کار ندارید. البته برای مهار کردن این فراری ۱۷۳۰کیلوگرمی جای نگرانی نیست. برمبو برای این خودرو از سیستم ترمز کربن سرامیکی استفاده کرده است. همه چیز تحت کنترل شماست، از رانندگی خود لذت ببرید.

هندلینگ و چسبندگی فراری کالیفرنیا T با توجه به استفاده از تایرهای پیرلی P-zero 20 اینچی و سیستم تعلیق جدید بسیار عالی و قابل تحسین است. حتی در بخشی از مسیر آزمایش در حین خروج از دوربرگردان کمی با پدال گاز بازی کردم. اما این تایرها و سیستم‌های ایمنی خودرو بودند که اجازه سر خوردن انتهای خودرو را ندادند. برروی فرمان یک سوئیچ قرمز رنگ (Manettino) قرار دارد. فراری در نسخه کالیفرنیاT سه حالت رانندگی با نام Comfort، Sport و ESC Off را درنظر گرفته است. این سیستم بسته به نوع رانندگی و حالت انتخابی شما میزان حساسیت پدال گاز و نرمی و سفتی فرمان را تغییر می‌دهد.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

در طول مدت زمان رانندگی حالت Sport را انتخاب کردم. در این حالت سیستم تعلیق کمی نرم و میزان بازی کردن با فرمان نیز تاحدی کمتر می‌شود. البته باتوجه به وضعیت جعبه دنده در حالت اتومات در بسیاری از مواقع جعبه دنده با تعویض دنده در دورهای بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ به نوعی باعث جلوگیری از ایجاد صدای دلنشین پیشرانه و اگزوزها می‌شد. موضوعی که در حالت Comfort نیز به چشم می‌خورد. در مسیرهایی که اقدام به شتابگیری می‌کردم خبری از تعویض دنده به صورت خودکار نبود و اگر اهرم دنده را فشار نمی‌دادید به خوبی دور موتور را در محدوده منتهی به خط قرمز ملاحظه می‌کردید.

رانندگی با فراری کالیفرنیا T همانند دیگر فراری‌ها نیست. شما به خوبی می‌توانید در هر شرایطی آن را کنترل کنید. این یکی از مهمترین ویژگی‌های اسب رام شده‌ای مارانللو است.

درپایان ضمن تشکر از مالک خودرو ” طاهر بدوی ” جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرویشان از حمید بدوی نیز تشکر می‌کنیم.

آزمایش رانندگی با اولین فراری کالیفرنیا T گذرموقت در ایران

عکس: سعید مختاری ، مهدی مومن خانی

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات مجله خودرویی ایران

  • آلبوم تصاویر
  • بررسی و تست فنی
  • دریفت
  • کلاسیک
  • گذرموقت

تست و رانندگی بلند مدت کی ام سی ایکس 5 + فیلم

2 روز پیش
ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

3 ماه پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش

تست و رانندگی بلند مدت کی ام سی ایکس 5 + فیلم

2 روز پیش

لاماری ایما در نمایشگاه خودرو بوشهر 1402 حضور خواهد یافت

4 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش
گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

6 سال پیش
گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت سال 96

گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت

6 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

گردهمایی کلوپ مرسدس بنز ایران به مناسب 10 سالگی آن + عکس و فیلم

4 سال پیش

نازی ها به دیزین رسیدند، گزارش دومین برنامه کلوپ مرسدس بنز در سال ۹۸

5 سال پیش

ملاقات با پونتیاک GTO کانورتیبل کلاسیک، جواهری ارزشمند در تهران

5 سال پیش

بی ام و iX 2022، جدیدترین خودرو در خاورمیانه وقتی وارد ایران می شود + تصویر اختصاصی

1 سال پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی

سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای 2500سی سی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش