لاماری ایما هیبرید معرفی شد
لاماری ایما هیبرید معرفی شد 4 سیلندر پلاگین هیبرید
نوشته شده توسط تیم تحریریه مجله خودرویی
3 ماه پیش
بازدید 5112
0

کیا اپتیما، همچنان مناسب برای خانواده

گزینه خرید برای خودرو دست دوم

خبری از پیشرانه ۶ سیلندر نیست! لطفاً هیجان واقعی را در همینجا دفن کنید! بهترین پیشرانه ای که برای نسل سوم کیا اپتیما در نظر گرفته شده، مجهز به توربو است! اما تا دلتان بخواهد ظاهرش تغییر کرده است. طراحی نسل جدید آن شبیه به سیبی است که از وسط به دونیم تقسیم شده، یک طرف خراب و طرف دیگر سالم! طرف سالم نسل جدید آن است.

این مقاله از وبسایت مجله خودرو ایران در مورد آزمایش فنی با نسل سوم کیا اپتیما است. نسل سومی که برترین ویژگی آن نسبت به دونسل قبلی طراحی چشمگیر و استادانه آن است. سرپرست تیم طراحی پیتر اسکرر، خالق آئودی TT، است. این طراح آلمانی محصولات دیگر کیا نظیر کادنزا، ریو، سورنتو، اسپورتیج و… را نیز طراحی کرده است. نام دیگر اپتیما، K5 است که در کره جنوبی، چین و اندونزی با این نام شناخته شده است.

رانندگی با ۱۷۷ اسب بخار

کیا برای نسل سوم اپتیما پیشرانه های ۶سیلندر خورجینی را حذف کرده است. درعوض از ۵ پیشرانه ۴ سیلندر خطی استفاده نموده است. درون اپتیما یک پیشرانه ۱٫۷لیتری دیزل قرار دارد. همچنین پیشرانه پایه بنزین سوز اپتیما باحجم ۲ لیتر قادر به تولید ۱۶۳اسب بخار قدرت است. قدرتمند ترین پیشرانه مورد استفاده در این خودرو مجهز به توربو است. این پیشرانه قادر به تولید ۲۷۵ اسب بخار قدرت است. البته کیا برای بازار خاورمیانه از دو پیشرانه ۲ لیتری ۱۶۳ اسب بخاری و ۲٫۴ لیتری ۱۷۷ اسب بخاری استفاده کرده است. اما نمونه های وارداتی به کشور مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۴ لیتری با قدرت ۱۷۷ اسب بخار هستند.

کیا اپتیما، همچنان مناسب برای خانواده

نمای داخلی نسل سوم کیا اپتیما که نسبت به نسل قبلی خود تغییرات فراوانی داشته است

نسل سوم کیا اپتیما با بهرمندی از جعبه دنده ۶ سرعته دستی و اتوماتیک لذت سواری را دوچندان کرده است. اما باید در ادامه دید که آیا پیشرانه های ۴ سیلندر جواب گوی نیاز خریداران است یا خیر!؟

ارگونوکی صندلی ها برای افراد درشت هیکل چندان مناسب نیست. نه به این منظور که به خوبی بدنتان را درآن نگه نمی دارد. بلکه تا حدودی راحتی و آرامش را برای افراد درشت هیکل کاهش می دهد. کیا اپتیما راننده محور است! طراحی کنسول و داشبورد به نوعی صورت پذیرفته که گویی همه ی کابین به سوی راننده خیره شده است. داشبورد توسط خطوطی از جنس کروم جدا شده است. حتی دریچه ها تهویه هوای نیز از نظر طراحی تمایل به سمت چپ کابین دارند.گویی سرنشین کناری از اهمیت بالایی برخوردار نیست، تنها حکم یک سرنشین را دارد که نباید به چیزی دست بزند!

پیشرانه ۲٫۴لیتری دارای حجم دقیق ۲۳۵۹ سی سی است و در۶ دور در دقیقه ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید می کند. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه ۲۳۱ نیوتن متر در ۴هزار دور در دقیقه است.

طراحی داشبورد و کنسول مرکزی ساده است و دسترسی برای راننده به ادوات و کنترل ها آسان است. البته بخش بالایی کنسول که LCD و سیستم تهویه تعبیه شد بسیار ساده و خالی بنظر می رسد. اما غربیلک فرمان نیز تا حدودی شلوغ است. حتی کنسول مرکزی و بخش جعبه دنده با طراحی خاصی به سمت راننده تمایل دارد.

دکمه START پشت فرمان قرار دارد، مثل بسیاری دیگر از خودروهای سواری. پیشرانه کاملاً با صدای عادی روشن می شود. بیشتر از این هم نمی توان از یک پیشرانه ۴سیلندر انتظار داشت. جعبه دنده درحالت D قرار می گیرد و ترمزپدالی را خلاص می کنیم. از همان ابتدا سعی دارم تا پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۷اسب بخاری کیا اپتیما را بسنجم. همه چیز تا دور موتور ۴ هزار راضی کننده است. حتی صدای پیشرانه. اما یک جای کار می لنگند.

کیا اپتیما، همچنان مناسب برای خانواده

وقتی بیش از اندازه پدال گاز را فشار می دهید و دور موتور را به مرز ۵ هزار و بالاتر می رسانید، صدای نچندان خوشایندی خواهید شنید. این صدا برای افرادی که به سیستم اگزوزهای اسپرت عادت دارند چندان ارضا کننده نخواهد بود. صدای زوزه نه چندان دلنشین سیستم اگزوز در دورهای ۵ هزار به بالا کاملاً به گوش می رسد. علت این صدا نیز طبق گفته مالک حذف بخشی از متعلقات سیستم اگزوز قبل از خریداری است. به همین خاطر این صدای زوزه علاوه بر اینکه درون کابین شنیده می شود در دراز مدت نیز کمی آزار دهنده است.

به غیر از صدای زوزه، باید به فکر هماهنگی جعبه دنده و پیشرانه هم بود. تعویض دنده ها در حالت اتوماتیک با کمی مکث صورت می گیرد. البته در حالت دستی شما می توانید به کمک پدال های کوچک و نه چندان جذاب پشت فرمان، دنده ها را تعویض نمایید. پیشرانه ۲٫۴لیتری دارای حجم دقیق ۲۳۵۹ سی سی است و در۶ دور در دقیقه ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید می کند. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه ۲۳۱ نیوتن متر در ۴هزار دور در دقیقه است. شتابگیری اولیه با اپتیما کمی با مکث انجام می شود. اما بعد از آن، شتابگیری ثانویه قابل قبولی برای سبقت گرفتن در اختیارتان قرار خواهد گرفت. چنین پیشرانه ای برای یک مسافرت خانوادگی جواب گو است. اما برای جوانانی که دوست دارند در جاده ها پیشتاز باشند، گزینه مناسبی نخواهد بود. فریب ظاهر اپتیما را نخورید.

یکی از نکات مثبت در اپتیما آینه های جانبی بزرگ با چراغ راهنما است. میدان دید خوبی را در اختیارتان قرار می دهد و به خوبی می توانید خودروهای کناریتان را ببینید. برای حرکت با دنده عقب نیز شما علاوه بر سنسورهای پارک می توانید از دوربین عقب نیز استفاده کنید. اما تصویر عقب برروی LCD ظاهر نمی شود، بلکه تصویر عقب به صورت رنگی بررروی آینه جانبی ظاهر می شود. کمی هم این اندازه کوچک است و تنها شما به کمک خطوط سبز، زرد و قرمز روی آینه می توانید راحت تر خودرو را پارک کنید.

هیوندای از دیرباز به عنوان یکی از رقیبان سرسخت کیا بوده است. حتی در بازار ایران نیز این رقابت قابل احساس است. از جمله رقیبان سرسخت کیا اپتیما می توان به سوناتا ۲۰۱۲ اشاره کرد.

طراحی بی نظر و جذاب

جلو پنجره بزرگ و پهن آن درکنار چراغ های جلو کشیده شده روبه بالا چهره ای انسان خندانی را تجسم می کند. درقسمت جلو حتی مه شکن ها نیز به صورت کشیده و روبه بالا کشیده شده اند. از انتهای جلو پنجره تا ستونA یک خط کشیده شده که برروی کاپوت نیز نقش بسته است. درقسمت کناری رینگ های ۱۸ اینچ ۸پره جلوه خاصی را به خودرو بخشیده است.

برروی گلگیر جلو نیز یک هواکش تعبیه شده است که کاملاً تزئینی بوده و هیچ تأثیری در خروج هوا از بخش چرخ ها ندارد. دراین قسمت عجیب ترین بخش نوار کروم بالا در است. ستونC و همچنین درهای سرنشینان عقب با نوار کروم رنگی پوشانده شده اند، اما درهای جلو فاقد این نوار هستند. بنظر من یکی از زیباترین بخش های طراحی در اپتیما، قسمت انتهایی آن است. سپر، چراغ های عقب و اسپویلر کوچک روی صندوق بار نیز به زیبایی طراحی شده است. شباهت خاصی با آئودی A5 دارد.

رقیب های کیا اپتیما در کمین

هیوندای از دیرباز به عنوان یکی از رقیبان سرسخت کیا بوده است. حتی در بازار ایران نیز این رقابت قابل احساس است. از جمله رقیبان سرسخت کیا اپتیما می توان به سوناتا ۲۰۱۲ اشاره کرد. خودرویی همانند رقیب خود با یک پوست اندازی اساسی وارد بازار شد. سوناتا با پیشرانه ۴سیلندر ۲٫۴ لیتری رقیب خوبی برای اپتیما به حساب می آید. قدرت پیشرانه سوناتا ۱۷۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۳۳ نیوتن متر است.

از نظر امکانات نیز هردو خودرو دریک رده قرار دارند اما برخی امکانات نظیر سردکن صندلی، قابلیت چرخ چراغ های جلو در پیچ در سوناتا وجود ندارد. اما برای کیا اپتیما به صورت سفارشی قابل نصب هستند. در مورد طراحی نیز باید هردو خودرو را در یک سطح حساب کرد، اما جذابیت سوناتا و ظاهر اسپرت آن را نمی توان کتمان کرد.

سوزوکی کیزاشی رقیب ژاپنی اپتیما است. پیشرانه آن ۴ سیلندر خطی است. حجم پیشرانه ۲٫۴ لیتر و ۱۸۵اسب بخار قدرت در کنار ۲۳۰ نیوتن مترگشتاور برای سوزوکی کیزاشی است. امکانات درون کیزاشی نسبت به سوناتا و حتی اپتیما نیز کمتر است. طراحی آن نیز کمی ساده تر ولی اسپرت صورت گرفته است.

کیا اپتیما، همچنان مناسب برای خانواده

اپتیما در گذر زمان

نسل اول از سال۲۰۰۰ دربازار عرضه شد. از سه پیشرانه برخوردار بود. پیشرانه پایه ۴سیلندر۲٫۴لیتری، پیشرانه دوم۶سیلندر ۲٫۵لیتری و آخرین پیشرانه ۶سیلندر۲٫۷لیتری بود. برای نسل اول کیا اپتیما از دو جعبه دنده ۴سرعته اتوماتیک و ۵سرعته دستی استفاده شده است. این نسل تا سال ۲۰۰۵ برروی خط تولید قرار داشت.

نسل دوم کیا اپتیما از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شد. البته در سال ۲۰۰۸ نسخه Face Litf کیا اپتیما نیز در  نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. برای نسل دوم اپتیما از ۴پیشرانه استفاده کرده اند. یک پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری دیزل و سه پیشرانه ۲(چهار سیلندر)، ۲٫۴(چهارسیلندر) و ۲٫۷(شش سیلندر) لیتری بنزین سوز درون این نسل مورد استفاده قرار گرفت. گیربکس های درنظر گرفته شده برای این مدل ۵ سرعته دستی و اتوماتیک است. نسخه فیس لیفت شده نسل دوم کیا اپتیما نیز توسط شرکت اطلس خودرو وارد ایران می شده.

نسل سوم این سدان کره ای که در بازار ایران نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفت تا سال ۲۰۱۵ تولید شد. هم اکنون نیز نسل چهارم کیا اپتیما با ظاهری زیباتر در بازارهای جهانی بفروش می رسد. چهارمین نسل کیا اپتیما از سال ۲۰۱۵ به عنوان مدل ۲۰۱۵ تولید و روانه بازارهای جهانی شد. موسسه ایمنی IIHS نیز به این خودرو ۵ ستاره ایمنی را داده است.

بازار دست دوم

نسل سوم کیا اپتیما در بازار دست دوم نیز از استقبال خوبی همراه است. البته در بحث قطعات و خدمات پس از فروش یکی از مهمترین معایب آن هزینه بالا و کمبود قطعات می باشد. هم اکنون در بازار نسخه ها کارکرده اپتیما نسل سوم را می توان در رنج قیمت ۱۲۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان نیز پیدا کرد! البته نمونه های کم کارکرد منطقا با رقم های بیش از ۱۴۰ میلیون تومان خرید فروش خواهند شد.

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات مجله خودرویی ایران

  • آلبوم تصاویر
  • بررسی و تست فنی
  • دریفت
  • کلاسیک
  • گذرموقت
ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

3 ماه پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش

پورشه پانامرا 4s خاورمیانه، یکی از خاص ترین پانامراهای ایران

3 سال پیش

لاماری ایما در نمایشگاه خودرو بوشهر 1402 حضور خواهد یافت

4 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش
گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

6 سال پیش
گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت سال 96

گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت

6 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

گردهمایی کلوپ مرسدس بنز ایران به مناسب 10 سالگی آن + عکس و فیلم

4 سال پیش

نازی ها به دیزین رسیدند، گزارش دومین برنامه کلوپ مرسدس بنز در سال ۹۸

5 سال پیش

ملاقات با پونتیاک GTO کانورتیبل کلاسیک، جواهری ارزشمند در تهران

5 سال پیش

بی ام و iX 2022، جدیدترین خودرو در خاورمیانه وقتی وارد ایران می شود + تصویر اختصاصی

1 سال پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی

سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای 2500سی سی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش