لاماری ایما هیبرید معرفی شد
لاماری ایما هیبرید معرفی شد 4 سیلندر پلاگین هیبرید
نوشته شده توسط تیم تحریریه مجله خودرویی
2 ماه پیش
بازدید 1774
0

تست و بررسی فنی نسل پنجم فولکس واگن گلف در تهران

ملاقات نوستالژی دو آلمانی

فولکس واگن گلف مورد نظر گذرموقت است. متأسفانه فعلاً مدل های جدید آن امکان دریافت پلاک ملی را ندارند. اما این خودروی اروپایی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. بخصوص برای جوانانی که دوست دارند یک خودروی ارزان قیمت بخرند و آن را تا دندان مسلح کنند. فولکس واگن یکی از مطرح ترین برندهای خودروسازی در دنیا به حساب می آید. این خودروساز آلمانی شرکت های بزرگی نظیر بنتلی، بوگاتی، پورشه، آئودی، لامبورگینی و… را در زیر مجموعه خود دارد. فولکس واگن با این عظمت خود همچنان در حال تولید یک خودروی کوچک اما با قلبی پرتوان است.

خودرویی که هفت نسل از آن تا به حال تولید شده و بیشترین طرفدارانش را جوانان تشکیل داده اند. فولکس واگن گلف خودروی مورد نظر است. یکی از اصلی ترین ویژگی های این خودرو ابعاد جمع و جور با عملکرد بسیار خوب است. این خودرو به خوبی سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است. به همین خاطر مدیران ارشد فولکس واگن قصد ندارند این مدل را به این زودی ها از خط تولید خارج کنند. فرصتی پیش آمد آزمایشی با نسل پنجم از فولکس واگن گلف انجام دهیم. و در کنار آن نیز سل اول گلف را قرار دهیم. نسل پنجم گلف با کد MK5 نام گذاری شده است. دقیقاً همانند دیگر نسل های تولیدی. البته می توانید گزارش ملاقات با نسل هفتم فولکس واگن گلف را نیز در وبسایت مجله خودرویی ایران مطالعه کنید.

پنجمین نسل از فولکس واگن گلف در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در اکتبر رونمایی شد و یک ماه بعد به عنوان مدل ۲۰۰۴ در بازارهای اروپا عرضه شد.

تست و بررسی فنی نسل پنجم فولکس واگن گلف در تهران

اولین فرزند با نام MK1

نسل اول گلف MK1 در سال ۱۹۷۴ تولید شده است. نسل اول با استقبال بسیار بالایی همراه بود. به همین خاطر بیش از ۶٫۸ میلیون دستگاه از آن فروخته شد. نسل اول فولکس واگن گلف تا سال ۱۹۸۳ برروی خط تولید قرار داشت. مدل نسخه مورد آزمایش ۱۹۸۷ است. البته پیشرانه ۱٫۶ لیتری آن به نسخه ۲ لیتری نسل سوم تعویض شده است. پیشرانه ای که قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۶۶ نیوتن متر گشتاور است. البته نمونه مورد نظر با تغییرات هم در بخش داخلی و ظاهری همراه بوده است. برای مثال از جلو پنجره نسخه GTI استفاده شده است. در داخل کابین نیز از صندلی های اسپرت RECARO استفاده شده.

MK5 از  ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

پنجمین نسل از فولکس واگن گلف در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در اکتبر رونمایی شد و یک ماه بعد به عنوان مدل ۲۰۰۴در بازارهای اروپا عرضه شد. آلمان، چین، اوکراین، اندونزی و آفریقای جنوبی از کشورهایی بودند که در آنها نسل پنچم گلف تولید می شد. این خودرو در چهار مدل ۳و۵ در هاچبک، ۵ درMPV و ۵ در واگن (گلفVariant) تا سال ۲۰۰۹ تولید شد. نسل پنچم گلف دارای سه نسخه خاص اسپرت بود. GT،GTI و R32 سه نسخه ای بودند که تاحدودی از لحاظ ظاهر با مدل های استاندارد تفاوت داشته اند و در بخش فنی از تفاوت های بیشتری برخوردار بودند.

تست و بررسی فنی نسل پنجم فولکس واگن گلف در تهران

گلفR32 قدرتمندترین نسخه تولید نسل پنچم به حساب می آید.

نسخه GT فولکس واگن گلف با دو پیشرانه ۴سیلندر بنزینی و دیزل عرضه شد. پیشرانه بنزینی با حجم ۱٫۴لیتر و تویین شارژر قادر به تولید ۱۷۰اسب بخار قدرت بود. این مدل دارای شتاب صفر تاصد۷٫۹ثانیه با جعبه دنده ۶سرعته دستی و ۷٫۷ ثانیه با جعبه دنده ۶سرعته DSG است. دومین مدل با پیشرانه ۲لیتری توربو دیزل معرفی شد. این پیشرانه با ۱۶۷ اسب بخار قدرت قادر بود ظرف مدت زمان ۸٫۲ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر درساعت دست پیدا کند.

تست و بررسی فنی نسل پنجم فولکس واگن گلف در تهران

نمای داخلی کابین نسل اول گلف MK1 که با تغییرات عمده ای نیز همراه بوده است

GTI دومین نسخه از گلف مورد نظر است. در این مدل تنها از یک پیشرانه ۴سیلندر خطی ۲ لیتری با ۲۰۰ اسب بخار قدرت استفاده شده است. GTI که در چند نمایشگاه اتومبیل معرفی شد در دو مدل ۵و۳ در هاچبک به بازار شد. این خودرو درسال ۲۰۰۷ توسط مجله اتومبیل به عنوان خودروی سال شناخته شد. اما بعد از نسخهGTI قوی ترین نسخه با نام R32 در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد. گلف R32 قدرتمندترین نسخه تولید نسل پنچم به حساب می آید. در این مدل از یک پیشرانه ۶سیلندر با آرایش خورجینی استفاده شده که به عنوان تنهاترین پیشرانه ۶ سیلندر در نسل پنجم از آن یاد می شود. R32 از پیشرانه VR6 با حجم ۳٫۲لیتر و قدرت ۲۵۰ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است. عملکرد فنی این مدل نسبت به دیگر مدل های تولیدی متفاوت و یک سر و گردن بالاتر است.

تست و بررسی فنی نسل پنجم فولکس واگن گلف در تهران

فضای داخل کابین نسل پنجم فولکس واگن گلف که حس و حال رانندگی اسپرت را به شما القا می کند

رنگ رخصاره خبر می دهد از سر درون

رنگ قرمز به عنوان اصلی ترین رنگ برای افزایش هیجان شناخته می شود. فولکس واگن گلف R32 مورد نظر نیز دارای همین رنگ گرم است. در قسمت جلو چراغ ها و جلو پنجره کوچک R32 به خوبی شما را خیره می کند. جلو پنجره آلومینیومی با بخشی از سپر به صورت یک تکه طراحی شده است. مالک خودرو نیز در طرفین هواکش های سپر جلو از چراغ های LED برای هرچه اسپرت تر نشان دادن خودرو استفاده کرده است. برروی جلوپنجره نیز عبارت R32 حک شده است.

طراحی R32 چندان تفاوتی با نمونه های استاندارد ندارد. اما مالک این خودرو برای هرچه خاص تر نشان دادن R32 خود از رینگ های ۵پره دوبل اسپرت آئودی R8-V10 استفاده کرده است. درنگاه اول تصور خواهید کرد که این رینگ ها با ابعاد خود رانندگی خشکی را به همراه دارند، اما حتماً R32 را با این رینگ و لاستیک ها برانید تا نرمی خاص آن را احساس کنید. البته برچسب های مشکی برروی رکاب ها و درهای عقب نیز تاحدودی حس و حال سواری با یک خودروی اسپرت خیابانی را تداعی می کند.

در قسمت عقب نیز تنها قسمتی که به نوعی خاص بودن خودرو را نشان می دهد محل قرارگیری سر اگزوزها است. سراگزوزها در مرکز سپر با فاصله کمی از هم تعبیه شده اند. در قسمت عقب نیز عبارت R32 حک شده است. چهره R32 زمانی که در گوشه ای از خیابان پارک است همانند یک گربه آرام است. اما وقتی که آن را در حین حرکت مشاهده می کنید به هیچ عنوان شباهتی از یک گربه آرام را در آن نخواهید یافت.

تست و بررسی فنی نسل پنجم فولکس واگن گلف در تهران

قدرت مانور و هندلینگ R32 اعتماد بنفس رانندگی شما را افزایش می دهد. بخصوص اگر جعبه دنده را در حالت دستی قرار دهید و تعویض دنده ها را از پشت فرمان انجام دهید.

رانندگی اسپرت منتظر شماست

در کابین گلفR32 هیچ نشانه ای از یک خودروی لوکس نیست! کابین کاملاً اسپرت طراحی شده است. حتی پدال های گاز و ترمز نیز این ویژگی را به خوبی نشان می دهد. برجستگی های لبه صندلی ها به خوبی شما را درون صندلی نگه می دارد، حتی برای صندلی های عقب. البته صندلی های چرم مورد استفاده در این خودرو چندان ظاهری شبیه به صندلی های اسپرت و ریس ندارد. برای روشن شدن پیشرانه خبری از دکمه استارت نیست.

شما باید از سوئیچ فولکس واگن گلف که به صورت خشابی طراحی شده استفاده کنید. طراحی و سبک این سوئیچ ها در دیگر زیرمجموعه های برند فولکس واگن نظیر بنتلی، لامبورگینی و آئودی نیز به چشم می خورد. صدای پیشرانه VR6 در زمان روشن شدن چندان جلب توجه نمی کند. گلف مورد آزمایش مجهز به پیشرانه ۶سیلندر خورجینی با حجم دقیق ۳۱۸۹ سی سی است. این پیشرانه به عنوان آخرین ۶سیلندر مورد استفاده در گلف به حساب می آید.

برای رانندگی آماده می شویم. در بخش کوتاهی از مسیر همراهی هردو گلف در کنار یکدیگر نوستالژی جالبی را به همراه داشت. البته حرکت هر دو خودرو در پشت سرهم باعث شده بود تا عابرین و رانندگانی که با این برند VW آشنا هستند به هردو خودرو نگاه کنند. گلف R32 قادر به تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت در ۶۳۰۰ دور بردقیقه است. همچنین این پیشرانه در بین دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور بردقیقه ۳۲۰ نیوتن مترگشتاور تولید می کند. در ابتدا با کمی ترافیک سنگین مواجه شدیم. R32 کاملاً بی صدا و آرام رفتار می کرد. حتی با اینکه سیستم اگزوز مورد استفاده در این مدل کمی اسپرت تر از نسخه های استاندارد درنظر گرفته شده اما بازهم در حالت سکون و رانندگی آرام صدای خاصی به گوش نمی رسد. حالا وارد اتوبان می شویم. جایی که می توان از گیربکس ۶سرعته DSG استفاده خوبی کرد.

جعبه دنده در وضعیت D قرار دارد و فعلاً وضعیت دستی را درگیر نمی کنیم. شتابگیری در گلف R32 در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود. کافی است که پدال گاز را برای مدت زمان خیلی کوتاه تا انتها فشار دهید. عکس العمل پیشرانه و جعبه دنده قابل تقدیر است. شما هیچ گونه مکث و یا تأخیری در شتابگیری حتی با وجود چهارسرنشین احساس نخواهید کرد. البته این شتابگیری را نیز باید مدیون ۳۲۰ نیوتن مترگشتاوری بود که در دور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بدست می آید. R32 در بهترین حالت رانندگی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰کیلومتر در حالت سکون تنها نیاز به ۶٫۲ثانیه زمان دارد. این زمان تنها درصورتی بدست می آید که R32 شما از جعبه دنده ۶ سرعته DSG بهرمند شود. درضمن حداکثر سرعت این خودروی تند و تیز به ۲۵۰ کیلومتر درساعت محدود شده است.

در طول مدت زمان رانندگی فرمان اسپرت با پوشش چرم حس رانندگی اسپرت را به شما القا می کند. البته قسمت های کناری فرمان که با چرم پوشانده شده به خوبی در دست هایتان جای دارد و اجازه لیز خوردن نمی دهد. قدرت مانور و هندلینگ R32 اعتماد بنفس رانندگی شما را افزایش می دهد. بخصوص اگر جعبه دنده را در حالت دستی قرار دهید و تعویض دنده ها را از پشت فرمان انجام دهید. اینجاست که رانندگی اسپرت برای شما وارد عمل می شود. در وضعیت تعویض دنده دستی شما می توانید با پدال های پشت فرمان دنده مورد نظر را درگیر کنید.

همچنین در حین معکوس دادن صدایی بسیار دلنشین خواهید شنید. R32 به لطف بهرمندی از جعبه دنده DSG در زمان معکوس دادن به صورت اتومات گاز وسط می دهد. صدایی که در خودروهای سوپراسپرت نظیر لامبورگینی یا فراری در حین معکوس دادن شنیده می شود. البته این گازوسط که به گازخلاص هم معروف است برای راحت تر جا افتادن دنده ها روی شفت ایجاد می شود. اما همین صدای کوتاه لذت خاصی را در طول رانندگی ایجاد می کند و شما را وسوسه می کند تا بعد از هر بارشتابگیری یک معکوس به جعبه دنده بدهید. این صدا را باید با صدای خروجی از اگزوزها که تازه شنیدنی تر شده اند تلفیق کرد. وقتی سرعت خودرو افزایش می یابد و دور موتور ۴۰۰۰ دور را طی می کند صدای خروجی اگزوزها شنیدنی و گوش نواز تر می شود.

رینگ های ۱۹ اینچ آئودیR8-V10 که در زیر R32 مورد آزمایش خودنمایی می کرد برخلاف تصور هیچ ضربه ای را به کابین وارد نمی کرد. با انکه تایرها دارای اندازه دیواره ۳۵میلیمتر و پهنای ۲۳۵میلیمتر هستند اما بازهم نرمی خاص خود را به همراه دارند. البته این نکته را باید یادآورد شد که درحین ورود به پیچ های تند با سرعت بالا به خاطر سایز بزرگ تایرهای شاهد برخورد جزئی تایر با دیواره های درونی گلگیر جلو بودیم. یادآور می شویم که این برخورد تنها به در حین ورود به پیچ های تند با سرعت بالا اتفاق می افتد.

آخرین بازمانده R32ها

لازم بذکر است که R32 هایی که در نسل پنجم گلف تولید شدند به عنوان آخرین R32 ها روانه بازار شدند. بعد از این مدل دیگر  R32 در نسل های جدید تولید نشد و نسخه R با پیشرانه ۲لیتری توربو معرفی شد. نسخه مورد آزمایش نیز مدل ۲۰۰۹ بوده که در این چندسال بیش از۱۵۰کیلومتر مسافت طی کرده است. البته این کارکرد با توجه به عملکرد فنی قابل قبول R32 و همچنین کیفیت پوشش چرم کابین و دیگر قطعات چندان هم قابل تشخیص نخواهد بود. این خودرو از کشور کویت وارد ایران شده و قیمت آن در حدود ۲۵هزار دلار برای مالک آب خورده است. جای خالی گلف با نسخه های R2 (پیشرانه ۲لیتری توربو) و GTi در ایران بسیار خالی است. بازاری که در آن آلفارومئو جولیتا، ولوو V40 و مزدا۳هاچبک قرار دارند و هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. اما مطمئناً هیچکدام از نظر محبوبیت به پای گلف نخواهند رسید.

درپایان از داریوش مرادی مالک خودرو گلف R32 و سعید نخعی مالک گلفMK1 جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان کمال تشکر را داریم.

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات مجله خودرویی ایران

  • آلبوم تصاویر
  • بررسی و تست فنی
  • دریفت
  • کلاسیک
  • گذرموقت
ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

3 ماه پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش

پورشه پانامرا 4s خاورمیانه، یکی از خاص ترین پانامراهای ایران

3 سال پیش

لاماری ایما در نمایشگاه خودرو بوشهر 1402 حضور خواهد یافت

3 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش
گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

6 سال پیش
گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت سال 96

گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت

6 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

گردهمایی کلوپ مرسدس بنز ایران به مناسب 10 سالگی آن + عکس و فیلم

4 سال پیش

نازی ها به دیزین رسیدند، گزارش دومین برنامه کلوپ مرسدس بنز در سال ۹۸

4 سال پیش

ملاقات با پونتیاک GTO کانورتیبل کلاسیک، جواهری ارزشمند در تهران

5 سال پیش

بی ام و iX 2022، جدیدترین خودرو در خاورمیانه وقتی وارد ایران می شود + تصویر اختصاصی

12 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی

سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای 2500سی سی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش