لاماری ایما هیبرید معرفی شد
لاماری ایما هیبرید معرفی شد 4 سیلندر پلاگین هیبرید
نوشته شده توسط تیم تحریریه مجله خودرویی
2 ماه پیش
بازدید 859
1

آزمایش و رانندگی تویوتا کمری هیبرید 2017، اولین سدان هیبرید بازار

وقــتی پای دورگـه‌ها به کشور باز می‌شود

مجله خودرویی ایران: تویوتا کمری هیبرید هم وارد ایران شد. دومین محصول هیبرید تویوتا در بازار ایران است. در کلاس سدان‌های خانوادگی جای دارد. تا پیش از ورود محصولات هیبرید تویوتا، لکسوس CT200H تنها خودروی هیبرید بازار شناخته می‌شد. اما قیمت بالای CT200H نمی‌توانست مشتریان دوست‌دار محیط زیست را برای خرید آن قانع کند. تویوتا بازار داخلی را با دو محصول پریوس و هیبرید نشانه رفته است. بازاری که رقابتی نیست و تنها شانس موفقیت در آن تمایل مشتریان به خرید محصولات هیبرید و کم مصرف است.

فرصتی پیش آمده تا اولین خودروهای هیبرید وارد شده به کشور با برند تویوتا را مورد بررسی قرار دهیم. خودروهایی که در دو کلاس متفاوت وارد بازار ایران شدند. کمری را به پیست مجموعه ورزشی آزادی بردیم. اما شاید برای برخی از مخاطبین سوال پیش آید که چرا کمری هیبرید در پیست آزادی تست شده است. خودرویی که باید توانایی‌ها و عملکردش در خیابان و شهر سنجیده شود. روزی که می‌خواستیم تویوتا پریوس را تست کنیم به خاطر نداشتن پلاک از چند روز قبل نامه نگاری اداری آن برای تردد چندساعته در بخشی از شهر و نزدیک به دفتر مجله انجام شده بود.

اما دقیقا دو روز مانده به برگزاری نمایشگاه اتومبیل اصفهان، برنامه‌ی آزمایش و رانندگی با کمری هیبرید درنظر گرفته شد. به همین خاطر تنها جایی که می‌توانستیم در آن کمری هیبرید را بدون پلاک ببریم، پیست مجموعه ورزشی آزادی بود.

در ادامه به سراغ اولین کمری هیبرید وارد شده به کشور می‌رویم. البته لازم بذکر است که تویوتا کمری هیبرید مورد آزمایش نسخه فیس لیفت شده کمری در آمریکا است.

هیبرید چیست!؟

قبل از هرچیز کلمه Hybrid را در دیکشنری جستجو کنید. معنی جالبی برای این کلمه پیدا خواهید کرد. دورگه! در زبان انگلیسی هیبرید به معنی دورگه است. اما در دنیای اتومبیل و چهارچرخ‌ها، هیبرید را به خودروهایی می‌گویند که دارای دو پیشرانه هستند. پیشرانه اول از نوع درون سوز است که می‌تواند بنزینی، دیزل یا الکلی نیز باشد. پیشرانه دوم در خودروهای هیبرید از نوع الکتریکی است. بسیاری از این پیشرانه از باطری‌های مخصوص تغذیه می‌شوند و برخی دیگر از انرژی خورشید. البته در دنیای حمل و نقل بسیاری از وسایل نقلیه نظیر اتوبوس‌ها و قطارها از این پیشرانه‌ها استفاده می‌کنند.

آغازی جدید برای تویوتا کمری هیبرید

سال ۲۰۰۶ تویوتا نسل جدید کمری را وارد بازار کرد. نسلی که در آن از پیشرانه هیبرید نیز استفاده شد. اولین تویوتا کمری هیبرید با کدXV40 عرضه شد. پیشرانه آن بنزینی و الکتریکی بود. حداکثر توان این پیشرانه ۱۹۰ اسب بخار قدرت است که ۴۰ اسب بخار را تنها پیشرانه الکتریکی تولید می‌کند. درسال اواخر سال ۲۰۱۱ نیز نسل جدید و کنونی کمری وارد بازار جهانی شد. نسلی که از ابتدا کمری هیبرید را در سبد محصولات خود گنجانده بود.

کمری هیبرید در کنار مدل پریوس در بازار آمریکا از فروش بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. تویوتا کمری هیبرید جدید از یک پیشرانه ۴سیلندر خطی بنزینی با حجم دقیق ۲۴۹۲ سی‌سی بهرمند است. پیشرانه‌ای که دارای ۱۵۸ اسب بخار قدرت در ۵۷۰۰دور بردقیقه و ۲۱۳ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور بردقیقه است. پیشرانه الکتریکی کمری هیبرید نیز ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

بی‌صدا، زیبا، کم هزینه

بی‌صدا بودن در ذات خودروهای هیبرید است. البته این بی‌صدایی به هیچ عنوان به پای خودروهای برقی نخواهد رسید. درخصوص زیبایی نیز همانطور که اشاره شد کمری هیبرید مورد آزمایش، نسخه فیس لیفت بازار آمریکا بوده و سبک و سیاق طراحی آن با نمونه‌هایی که برای بازار آسیا و ایران درنظر گرفته شده تفاوت دارد. کمری هیبرید در سه تیپ LE،  XLE و SE عرضه می‌شود. نسخه مورد آزمایش نیز تیپ XLE است. یکی از مهمترین ویژگی‌های خودروهای هیبرید مصرف سوخت بسیار پایین آنها با توجه به بهرمندی از پیشرانه الکتریکی است. پیشرانه بنزینی کمری هیبرید دارای میانگین مصرف سوخت کمتر از ۶لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است.

جلوپنجره طوری طراحی شده که سپرجلو را نیز در برگرفته است. ابعاد بزرگ و پهن سپر و فرم قرار گیری عموی مه‌شکن‌ها در طرفین آن حس پرابهتی را برای کمری هیبرید ایجاد کرده است. درکنار آن نیز پس زمینه آبی رنگ آرم تویوتا نیز جلوه خاصی به نمای جلوی خودرو بخشیده است. درنمای کناری نیز کشیدگی چراغ‌های جلو و عقب به همراه خط کشیده شده برروی دستگیره‌ها نمایان است. عبارت Hybrid نیز برروی گلگیرجلو حک شده.

درقسمت انتهایی نیز چراغ‌های کشیده و انحنای کوچک روی صندوق‌بار تاحدودی از سادگی بیش از حد کمری هیبرید کاسته است. در داخل کابین نیز تفاوت آنچنانی مشاهده نمی‌شود. تنها تغییراتی که درون کابین ایجاد شده صفحه کیلومترشمار، اهرم جعبه دنده و اضافه شدن دکمه‌های وضعیت رانندگی در بخش انتهایی کنسول مرکزی است.

در کابین کمری هیبریدی به هیچ متوجه روشن بودن پیشرانه نخواهید بود. نه لرزشی احساس می‌کنید و نه صدایی از پیشرانه و اگزوزها. بهترین روش برای تشخیص روشن بودن پیشرانه فشار پدال گاز است. اما برای روشن کردن پیشرانه از همان دکمه Start/Stop باید استفاده کنید. حرکت با کمری هیبرید هیجان زیادی ندارد. البته رانندگی در پیست سرعت آزادی آنهم در شرایط بارانی و مسیر خیس و لغزنده هیجان متفاوتی به همراه دارد. گیربکس مورد استفاده در خودروهای هیبرید با خودروهای بنزینی کاملا متفاوت است. شما در طول رانندگی به هیچ عنوان حس سواری اسپرت و پرهیجان را احساس نخواهید کرد.

خودروهای هیبرید نظیر کمری از جعبه دنده E-CVT بهرمند هستند. این جعبه دنده دارای دو موتور ژنراتور (MG1و MG2) به همراه مجموعه چرخدنده سیاره‌ای برای انتقال قدرت به دیفرانسیل و چرخ‌ها است. این مجموعه باعث شده تا بدون از بین رفتن انرژی و تأخیر، پیشرانه بنزینی یا موتور ژنراتورها وارد مدار یا از مدار انتقال قدرت خارج شود. به همین خاطر است که درطول مدت زمان رانندگی به هیچ عنوان خبری از تعویض دنده و افت دور موتور نیست. البته منظور از افت دور موتور عقربه شارژ باطری‌ها است.

در سرعت‌های پایین عقربه برروی حالت ECO قرار می‌گیرد. اگر شتابگیری یا اقدام به افزایش سرعت کنید این عقربه برروی حالت POWER قرار می‌گیرد. البته یکی از تکنولوژی‌هایی که تویوتا در جعبه دنده‌های خود استفاده کرده وضعیت B است. در این حالت نیروی ترمز پیشرانه، هنگام حرکت در سراشیبی یا ترمزگیری جهت کمک به کاهش سرعت وارد مدار می‌شود.

رانندگی با تویوتا کمری هیبرید در سرعت‌های کمتر از ۴۵کیلومتر درساعت به کمک پیشرانه الکتریکی صورت می‌گیرد. البته استفاده از پیشرانه الکتریکی نیاز به فراهم بودن دوشرط مهم است. مهم‌ترین شرط، شارژ بودن به میزان لازم است. شرط دوم نیز عدم حرکت در سربالایی و عدم فشار دادن پدال گاز تا انتها است. اگرECU احساس کند که خودرو در حال شتابگیری است به سرعت پیشرانه بنزینی را وارد مدار می‌کند. موضوعی چندباری در طول مدت زمان آزمایش با آن مواجه شدیم.

البته این جابجایی تاحدودی با مکث صورت می‌گیرد که چندان هم قابل احساس نخواهد بود. لازم بذکر است نیروی محرکه الکتریکی از لحظه شروع حرکت تا آخرین لحظه توقف ( در سرعت‌های کمتر از ۴۵کیلومتر درساعت) فعال است. موتور بنزینی نیز بسته به شرایط رانندگی وارد مدار قدرت شده یا قطع ( روشن و خاموش) می‌شود. البته درصورت ورود پیشرانه بنزینی به مدار، پیشرانه الکتریکی در مدار خارج نمی‌شود و به نوعی فعالیت خود را انجام می‌دهد.

البته درزمانی که باطری‌های Nickel Metal Hydride (Ni-MH) Battery از شارژ کمتری برخوردار باشند این پیشرانه بنزینی است که وارد مدار می‌شود تا باطری‌ها مجدداً شارژ شوند. این باطری‌ها حداقل تا۱۵سال عمر دارند. به همین خاطر است که خودروهای هیبرید را دوست دار محیط زیست معرفی کرده‌اند. قطع کن برقی در مواقع اضطراری و تصادف، سیستم کنترل برق ولتاژ بالا و ترمز هیبرید از جمله تجهیزات ایمنی هیبرید در کمری است.

شما در این خودرو نیازی ندارید برای استفاده سیستم تهویه مطبوع پیشرانه بنزینی را روشن کنید. شارژ تلفن همراه در داخل کابین بدون نیاز به سیم، صندلی‌های چرم و برقی، سانروف، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی‌های جلو از دیگر تجهیزات رفاهی در کمری هیبرید به حساب می‌آید. ضمن آنکه در برخی نسخه‌ها به سفارش مشتری از سیستم تشخیص نقطه کور‌Blind Spot Monitor استفاده شده است.

درمجموع باید گفت تویوتا کمری هیبرید یکی از بهترین سدان های با کیفیت بازار خواهد بود که طرفداران خاص خود را خواهد داشت. کیفیت کابین و امکانات و تجهیزات مورد استفاده در این خودرو، خریداران را کاملا شیفته این خودرو می کند.

متن این مقاله قبلا توسط بنده در مجله اتومبیل منتشر شده بود. به همین خاطر متن را با اندکی تغییرات نوشتاری در اینجا منتشر کردم. البته زمانی که این خودرو مورد تست و بررسی انجام گرفت هنوز کمری هیبرید به صورت کامل وارد کشور نشده بود واین اولین نسخه وارد شده محسوب می شد.

 

صفحه رسمی ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خودروهای تویوتا واقعا عالی هستن.

پیشنهادات مجله خودرویی ایران

  • آلبوم تصاویر
  • بررسی و تست فنی
  • دریفت
  • کلاسیک
  • گذرموقت
ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

3 ماه پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش

پورشه پانامرا 4s خاورمیانه، یکی از خاص ترین پانامراهای ایران

3 سال پیش

لاماری ایما در نمایشگاه خودرو بوشهر 1402 حضور خواهد یافت

3 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش
گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

6 سال پیش
گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت سال 96

گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت

6 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

گردهمایی کلوپ مرسدس بنز ایران به مناسب 10 سالگی آن + عکس و فیلم

4 سال پیش

نازی ها به دیزین رسیدند، گزارش دومین برنامه کلوپ مرسدس بنز در سال ۹۸

4 سال پیش

ملاقات با پونتیاک GTO کانورتیبل کلاسیک، جواهری ارزشمند در تهران

5 سال پیش

بی ام و iX 2022، جدیدترین خودرو در خاورمیانه وقتی وارد ایران می شود + تصویر اختصاصی

12 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی

سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای 2500سی سی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش