لاماری ایما هیبرید معرفی شد
لاماری ایما هیبرید معرفی شد 4 سیلندر پلاگین هیبرید
نوشته شده توسط تیم تحریریه مجله خودرویی
3 ماه پیش
آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت در تهران
بازدید 3187
1

آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت

مجله خودرویی ایران: تجربه رانندگی برای بار دوم با شورولت کوروت C6 این اجازه را به شما می دهد تا آشنایی بیشتری با این خودروی اسپرت پیدا کنید. در این مقاله به سراغ شورولت کوروت C6 رفته ایم. خودرویی که به صورت گذرموقت از جزیره زیبای کیش وارد پایتخت شده است.

تاریخچه شورولت کوروت

شورولت کوروت در سال ۱۹۵۳ با نام C1 وارد بازار شد. نسل دوم با نامC2 در دهه ۶۰ و از سال ۱۹۶۵ در خیابان ها تردد می کرد. سال ۱۹۷۳ نسل سوم با مشخصه C3 در دو مدل کوپه و کروک عرضه شد . نسل چهارم نیز در سال ۱۹۸۱ با نام C4 وارد بازار گردید. C5 نسل پنجم شورولت کوروت بود که از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۴ برروی خط تولید قرار داشت. سال ۲۰۰۵ نیز نسل ششم معرفی و در سال ۲۰۰۶ با نام C6 وارد بازار شد. اصلاً تمایلی ندارم بدون مقدمه به سراغ خودرو بروم، البته در این تست این چنین صدق می کند، پس کمی از گذشته و حال کوروت C6 بیشتر بدانیم بد نیست.

آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت در تهران

شورولت کوروت C6 در اواخر سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد. این خودرو همانند نسل قبلی خود در دو مدل کوپه و کروک وارد بازار شد. از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۷ پیشرانه استفاده شده برروی C6 با کد LS2 شناخته می شد. پیشرانه ۸سیلندر با آرایش V شکل و حجم ۶ لیتر. قدرت خروجی این پیشرانه ۴۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بردقیقه است. همچنین گشتاور آن ۵۴۲ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور بردقیقه است. برای مدل ۲۰۰۵ از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نظیر نسل قبلی استفاده شده است. اما سال ۲۰۰۸ شورولت تصمیم گرفت از پیشرانه قوی تری برای این خودرو استفاده کند. پیشرانه ۸ سیلندرV شکل به حجم ۶٫۲ لیتر و قدرت ۴۳۰ اسب بخار و گشتاور ۵۷۵ نیوتن متر. این مدل دارای دو نوع جعبه دنده  ۶سرعته دستی و  ۶سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض از پشت فرمان است.

نحوه باز شدن درهای شورولت کوروت C6 کاملا متفاوت است. یعنی باید برای چند لحظه انگشت خود را در پشت دستگیره قرار دهید. سنسور با تشخیص گرمای دست در را باز می کند.

البته لازم بذکر است که شورولت برای مدل خاصی از کوروت C6 یک سیستم اگزوز پیشرفته استفاده کرده است که قدرت خروجی را به ۴۳۶ اسب بخار و ۵۸۹ نیوتن متر گشتاور رسانده است. شورولت کوروت C6 دارای تجهیزات و امکانات قابل توجهی است. به عنوان مثال شما می توانید با پرداخت مبلغی بیشتر، رینگ های ۱۹ اینچ سفارشی مدل Z06 و صندلی های اسپرت  Z06 با سیستم گرمکن را برروی خودرو قرار دهید. همانطور که می دانید کوروت Z06 نسخه قوی تر C6 است. Z06 دارای یک پیشرانه ۸ سیلندرVشکل به حجم۷لیتر و قدرت۵۰۵ اسب بخار با کدLS7 است. این خودرو قادر است در مدت زمان ۳٫۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد. از حاشیه خارج می شویم. به سراغ خودروی خودمان می رویم.

آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت در تهران

آمریکایی قلچماق

طراحی شورولت کوروت در عین سادگی دارای خطوطی است که چهره ای اسپرت و عضلانی به این خودرو بخشیده است. این طراحی باعث شده تا C6 به راحتی در میان دیگر خودروها قابل شناسایی باشد و نگاه عابرین را به خود جلب کند. در قسمت جلو کاپوت کشیده به همراه چراغ های بیضی شکل و سپر کشیده در کنار مه شکن های داخل سپر بیانگر یک خودرو اسپرت است. در قسمت کناری رینگ های ۵پره ۱۹ اینچ به همراه لاستیک های Goodyear در کنار هواکش های پشت گلگیر جلو جهت خنک کردن چرخ ها و سیستم ترمز به چشم می خورد. همچنین به غیر از چراغ های راهنمای روی گلگیرهای جلو و عقب در زیر درها نیز عبارت GM حک شده است تا بدانید این خودرو زیرمجموعه بزرگترین خودروسازی آمریکا است.

ارتفاع خودرو بسیار کوتاه است و فاصله نزدیکی با زمین دارد. ارتفاع خودرو ۱۲۴۷ میلی متر است که۱۷ سانتی متر از آئودیR8 بیشتر است.

نحوه باز شدن درهای شورولت کوروت C6 کاملا متفاوت است. یعنی باید برای چند لحظه انگشت خود را در پشت دستگیره قرار دهید. سنسور با تشخیص گرمای دست در را باز می کند. کابین بیشتر از آنکه حس لوکس بودن را تداعی کند القا کننده حس اسپرت بودن است و شما را وسوسه می کند تا هرچه زودتر پای خود را برروی پدال گاز فشار دهید. قبل از آنکه پیشرانه ۸ سیلندر ۶٫۲ لیتری را روشن کنم به کمک دوستم آشنایی جزئی با دکمه ها و کنترل های روی کنسول مرکزی پیدا می کنم. در بالاترین قسمت دریچه های سیستم تهویه قرار دارد و در پایین آن LCD لمسی قرار گرفته است. شما می توانید به کمک دکمه های کناری آن سیستم راهیاب ماهواره ای (GPS)، بلوتوث و سیستم صوتی را کنترل نمایید.

آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت در تهران

در بخش پایینی نیز سیستم تهویه مطبوع کابین جداگانه برای سرنشینان جلو و گرم کن صندلی ها قرار دارد. انتهای کنسول مرکزی نیز با فیبرکربن پوشانده شده است. در پشت آن دکمه سیستم (TCS) کنترل نیروی رانشی و انتخاب سیستم حالت رانندگی (اسپرت و معمولی) قرار دارد. در سمت راست و چپ پشت فرمان و برروی داشبورد شما می توانید به کمک دکمه های موجود از میزان مصرف سوخت در مسافت های مشخص شده، روشنایی چراغ های پشت آمپر، میزان مسافت طی شده و… را بررسی نمایید.

حالا وقت رانندگی است

بیشتر از این علاقه چندانی به آشنایی با تجهیزات خودرو ندارم. به سرعت صندلی برقی و آینه های جانبی را تنظیم می کنم. قبل از حرکت سقف خودرو را باز کرده و درون صندوق عقب قرار می دهیم. ارتفاع خودرو بسیار کوتاه است و فاصله نزدیکی با زمین دارد. ارتفاع خودرو ۱۲۴۷ میلی متر است که۱۷ سانتی متر از آئودیR8 بیشتر است. دکمه استارت را فشار می دهم و پیشرانه قدرتمند با صدایی غرنده روشن می شود. چند نیش گاز کوچک در حال سکون صدای سیستم اگزوز و پیشرانه را به خوبی درهم ادغام می کند. خودروی مورد آزمایش دارای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به همراه پدال های پشت فرمان است. دنده را از حالت N به D تغییر می دهم. ترمز دستی سمت سرنشین کناری جای دارد و برای دسترسی به آن کمی باید دستتان را دراز کنید. ۴۳۰ اسب بخار زیر پایتان است. پس فرمان را محکم بگیرید.

خلاص کردن ترمز دستی همزمان با فشار دادن پدال گاز شروعی پرشتاب را به همراه دارد. در همان آغاز کار پدال گاز را فشار می دهم. با وجود فعال بودن سیستم TCS پشت خودرو به راحتی از کنترل خارج می شود. حتی در شتاب گیری های اولیه خودرو با چرخش های جزئی در قسمت عقب و هرزگردی لاستیک نگاه عابرین را به سوی خود جلب می کند. با عبور سرعت شورولت کوروت C6 از مرز ۸۰ کیلومتر برساعت جریان باد داخل کابین باعث می شود تا برای صحبت کردن با سرنشین کناری تن صدا را بالاتر ببریم. در حالت های مختلف چه در سراشیبی و چه در سربالایی پیشرانه کاملاً آماده و غرنده بود. البته گشتاور بالای کوروت C6 در دورها پایین یکی از دلایل اصلی این موضوع است.

آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت در تهران

سقف فلزی شورولت کوروت C6 در بخش صندوق عقب جای می گیرد و نصب کردن آن باید به کمک دو نفر صورت گیرد.

برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون در حالت استاندارد و با سقف بسته شما نیاز به مدت زمان ۴٫۳ ثانیه دارید. خلوت بودن خیابان مورد نظر باعث می شد تا شما برای افزایش سرعت بیشتر وسوسه شوید، به همین خاطر در حین حرکت با سرعت ۱۰۰ کیلومتر پدال گاز را محکمتر فشار دادم. جعبه دنده به خوبی معکوس می کند و پیشرانه با غرشی مثال زدنی و خروج صدایی طنین انداز از سیستم اگزوز برای چند لحظه شما را درصندلی ها فرو می برد. صاف بودن خیابان نیز کمک شایانی می کند تا بتوانیم به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنیم.

سرعتی که برای چنین خودرویی به راحتی قابل دست یافتن است. البته باید تمام این هیجان را مدیون گشتاور ۵۷۵ نیوتن متری پیشرانه ۸ سیلندر شورولت کوروت C6 دانست. پیشرانه ای که در ۴۶۰۰ دور بردقیقه این گشتاور را به چرخ ها منتقل می کند.

علاقه فراوانی به افزایش سرعت داشتم اما یادم افتاد که در صورت بروز حادثه به هیچ عنوان حساب بانکی ام خسارت را نمی تواند جبران کند. به همین خاطر مجبور بودم تا پدال ترمز را لمس کنم. ترمزها نسبت به نمونه قبلی که آزمایش کرده بودم کمی ضعیف تر بود. حتی برای چندمرتبه با افزایش ناگهانی سرعت در سراشیبی و سربالایی و فشار محکم برروی پدال ترمز این مشکل نمایان تر شد. که این موضوع بیشتر به خاطر کارکرد نسبتاً بالای شورولت کوروت C6 مورد آزمایش نسب به قبلی بود.

آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت در تهران

پیشرانه کوروت مورد آزمایش از نوع LS3 بود. این پیشرانه ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

اما ضعف کوچک ترمزها نتوانست ما را از ادامه آزمایش باز دارد. اینبار به سراغ پیچ های نسبتن تند و میدان های بزرگ می رویم. سیستم TCS را خاموش می کنیم و حرکت را آغاز می کنیم. با سرعت ۶۰ کیلومتر وارد پیچ می شویم،خودرو در کنترل شماست اما فشار مجدد برروی پدال گاز و افزایش سرعت خودرو همه چیز را عوض می کند. فرمان به سرعت از دستتان خارج می شود و پشت خودرو چندین مرتبه به این سو و آنسو می چرخد.

اینبار تعویض دنده ها را از روپدال های پشت فرمان انجام دادم. پدال ها کوچک هستند همانند آئودی R8 که شاید جذابیتی از تعویض دنده را به شما القا نکند. اما باز هم تعویض دنده از روی پدال پشت فرمان لذت خاص خود را دارد. همانطور که می دانید برای تعویض دنده در این خودرو یک دست هم کافی است. پس برای خرید خودرو اگر پول کم آوردید می توانید دست سمت چپتان را بفروشید زیرا نیازی به آن نخواهید داشت. در شورولت کوروت C6 اهرم های تعویض دنده هم قابلیت افزایش دنده و هم معکوس دادن را دارند. برای افزایش دنده کافی است یکی از پدال ها را به سمت جلو فشار دهید و برای معکوس کردن نیز همان پدال را به سمت خودتان فشار دهید.

آزمایش رانندگی با شورولت کوروت C6 گذرموقت در تهران

کوروت دارای سیستم HUD (نشان دهنده اطلاعات خودرو نظیر سرعت در حال حرکت، دنده درگیر شده، دمای کابین، دور موتور) است. این سیستم که نام کامل آن HEAD UP DISPLAY است برروی شیشه جلو نمایان می شود تا راننده به راحتی در جریان تمامی اتفاقات اطراف خود باشد و تسلط بیشتری برروی خودرو پیدا کند. برای سنجش عملکرد پیشرانه در یک سراشیبی تند با سرعت ۷۰ کیلومتر پدال گاز را محکم فشار دادم، سراشیبی باعث شد تا پیشرانه با کمی مکث اما دور از انتظار شتاب بگیرید و با معکوس کردن دنده و افزایش دور موتور سرعت خودرو افزایش یافت.

خودرو را در حالت sport قرار می دهیم، در این حالت دنده ها در دورهای بالای ۶۰۰۰ هزار تعویض می شوند تا از عملکر و راندمان بهتری برخوردار باشد. شورولت کوروت C6 را باید یک خودروی عضلانی و قدرتمند محسوب کرد که لذت خاصی از رانندگی را برایتان به ارمغان می آورد. صدای طنین انداز اگزوزها آدرنالین بیشتری را در بدنتان ترشح می کند. خودرویی که نسل جدید آن هم اکنون با نام کوروت استینگری C7 در دنیا شناخته می شود.رانندگی خود را به پایان می رسانیم و خودرو را صحیح و سالم تحویل مالک می دهیم. مطمئن باشید رانندگی با کوروت را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

در پایان ضمن تشکر از دوست خوبم مازیار مددی مالک خودرو، از عماد جعفری به جهت همکاری در این آزمایش سپاسگذارم.

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حمیدرضا گفت:

    عالی بود!

    خیلی عالی.

پیشنهادات مجله خودرویی ایران

  • آلبوم تصاویر
  • بررسی و تست فنی
  • دریفت
  • کلاسیک
  • گذرموقت
ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

3 ماه پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش

پورشه پانامرا 4s خاورمیانه، یکی از خاص ترین پانامراهای ایران

3 سال پیش

لاماری ایما در نمایشگاه خودرو بوشهر 1402 حضور خواهد یافت

4 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش
گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

6 سال پیش
گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت سال 96

گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت

6 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

گردهمایی کلوپ مرسدس بنز ایران به مناسب 10 سالگی آن + عکس و فیلم

4 سال پیش

نازی ها به دیزین رسیدند، گزارش دومین برنامه کلوپ مرسدس بنز در سال ۹۸

5 سال پیش

ملاقات با پونتیاک GTO کانورتیبل کلاسیک، جواهری ارزشمند در تهران

5 سال پیش

بی ام و iX 2022، جدیدترین خودرو در خاورمیانه وقتی وارد ایران می شود + تصویر اختصاصی

1 سال پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی

سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای 2500سی سی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش