لاماری ایما هیبرید معرفی شد
لاماری ایما هیبرید معرفی شد 4 سیلندر پلاگین هیبرید
نوشته شده توسط تیم تحریریه مجله خودرویی
2 ماه پیش
بازدید 7221
0

شورولت کامارو SS نسل ششم در تهران + عکس و فیلم

جان سخت ۶

شورولت کامارو یکی از پرطرفدارترین خودروهای عضلانی دنیا است. در این چند سالی که با افراد مختلف در حوزه خودرو آشنا شدم، با برخی از آنها ارتباط صمیمی تری پیدا کرده ام. برخی از مالکین خودروها با توجه به روابطی که بین یکدیگر پیدا کرده‌ایم زمانی که می‌خواهند خودرویی را خریداری کنند حتما باهم مشورت می کنیم. در این بین داریوش از جمله دوستانی است که زمانی که می‌خواهد خودرویی را به صورت گذرموقت وارد کشور کند چند ماه قبل از آن با من در ارتباط است و بازار خودروهای داخلی را بایکدیگر بررسی می‌کنیم. وی ساکن کویت است و در این چند سال خودروهای مختلفی را در پارکینگ منزل شخصی خود قرار داده است. در مقاله وبسایت مجله خودرویی ایران به سراغ این خودروی قدرتمند رفته ایم.

وی امسال برای مدت زمانی که در کشور اقامت دارد یک خودروی آمریکایی خریده است. خودرویی که می‌توان آن را به عنوان اولین نمونه ی وارد شده به کشور حساب کرد. داریوش تا پیش از این خودرو یک دستگاه فورد موستانگ راش، فورد موستانگ GT کانورتیبل، گلف R32، مرسدس بنز E500، کرایسلر۳۰۰ و اینفینیتی FX35 را به صورت گذرموقت وارد کشور کرده است. حالا نوبت به جدیدترین خودرو وی رسیده است. خودرویی که طرفداران بسیار زیادی دارد. طرفدارانی که می‌دانند این محصول اصالت واقعی خودروهای آمریکایی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی را با خود به همراه دارد.

بیشتر از این منتظرتان نمی‌گذارم. خودروی مورد نظر ما شورولت کامارو SS کانورتیبل است. ما به سراغ نسل ششم شورولت کامارو رفته‌ایم. در این مقاله به بررسی فنی خودروی کامارو SS کانورتیبل پرداخته‌ایم. خودرویی که از کشور کویت و به صورت گذرموقت وارد ایران شده است و با توجه کشور مبدأ می تواند تا پایان خرداد ماه سال ۹۶ در کشور تردد کند.

کامارو SS نسل ششم در تهران + آزمایش رانندگی با شورولت کامارو SS

انقلاب جدید در ۱۹۶۶

تا پیش از تولید کامارو و عرضه آن خودروهای عضلانی مختلفی در حال تردد بودند. اینطور نبود که تا پیش از ورود کامارو به بازار مردم هیچ هیجانی در رانندگی تجربه نکرده باشند. خیر، در دهه ۶۰ میلادی به اندازه ی کافی خودروهای قدرتمند آمریکایی نظیر فورد موستانگ (البته با یکسال اختلاف) به خوبی توانسته بودند جایی را در پارکینگ افراد علاقه مند به خودرو باز کنند. با ورود کامارو به بازار انقلاب جدیدی در خودروهای عضلانی و پونی کار شکل گرفت.  انقلابی که حتی با گذشت بیش از ۵۰ سال از آن همچنان ولع آن در بین علاقه مندان خودرو قابل ملاحظه است.

کمپانی شورولت تصمیم نهایی خود را گرفت. در ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۶۶ با حضور جمعی از خبرنگاران در نمایشگاه دیترویت این خودرو رونمایی شد. در نمایشگاه لس انجلس و کالیفرنیا نیز آن را معرفی کردند. خودرویی که در ۲۹ سپتامبر برروی خط تولید قرار گرفت و تولید آن آغاز شد. کاماروهای تولید شده در آن سال به عنوان مدل ها ۱۹۶۷ وارد بازار شدند. تنها نسخه کوپه و کانورتیبل از آن ساخته شد.

یک خودروی عضلانی با بدنه‌ای کشیده در قسمت جلو و انتهایی کوتاه و جمع و جور. کامارو به عنوان یک خودروی ۲+۲ معرفی شد. نسل اول این خودرو تا سال ۱۹۶۹ تولید شد. در این سه سال ۹ پیشرانه برروی این خودرو قرار گرفت. شورولت نسل دوم را از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ برروی خط تولید قرار داد. خودروهای عضلانی و قدرتمندی که هنوز هم برخی از مدل‌های آنها در ایران پیدا می‌شود. مدل‌هایی که طرفداران بسیار زیادی دارند. از جمله این خودروهای می‌توان به کامارو Z28 اشاره کرد.

کامارو SS نسل ششم در تهران + آزمایش رانندگی با شورولت کامارو SS

وقتی که نسل پنجم کامارو در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد چهره‌ی تکراری و نه چندان هیجان انگیز موستانگ به نوعی آن را به گوشه ی رینگ هدایت کرد.

نوبت به سومین نسل از این خودرو رسید. از ۱۲ اکتبر سال ۱۹۸۱ تا ۲۷ آگوست ۱۹۹۲ آن را تولید کردند. بعد از آن نسل چهارم در سال ۱۹۹۳ وارد بازار شد. در طول این چند سال استقبال از کامارو ادامه داشت. تا اینکه در سال ۲۰۰۲ کمپانی شورولت تولید کامارو را متوقف کرد. آن هم به علت عدم استقبال و فروش چشمگیر نسل چهارم بود. درست در سی و پنجمین سالگرد تولید کامارو، افت فروش باعث توقف تولید این خودروی عضلانی شد. رقابت بین فورد موستانگ، شورولت کامارو و دوج چلنجر تا حد قابل توجهی به نفع موستانگ در حال اتمام بود. زیرا شورولت در آن سال نام کامارو را از لیست محصولات تولیدی شرکت خود حذف کرد.

اما این تازه شروع داستان هیجان انگیز رقابت یانکی‌های قدرتمند بود. مهندسین شورولت و جنرال موتورز چند سالی را به صورت چراغ خاموش به تحقیق و بررسی عرضه کامارو پرداختند. حتی آنها در سال ۲۰۰۷ نسخه‌ی کانسپت کامارو را معرفی کردند. استقبال مردم باعث شد تا در سال ۲۰۱۰ نسل پنجم کامارو مجدداً وارد خط تولید شود. ایجاد فرصت شغلی برای نیروهای تازه نفس به کنار. تازه شروع رقابت اصلی بین موستانگ، چلنجر و کامارو  بود.

وقتی که نسل پنجم کامارو در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد چهره‌ی تکراری و نه چندان هیجان انگیز موستانگ به نوعی آن را به گوشه ی رینگ هدایت کرد. نسل پنچم کامارو به خوبی توانست فروش قابل توجهی در بازارهای جهانی بدست آورد. خودرویی که تعداد قابل توجهی از آن در کشور با پلاک منطقه آزاد در حال تردد است. در خاورمیانه استقبال بسیار خوبی از نسل پنجم کامارو صورت گرفت. نسل پنجم تا سال ۲۰۱۵ تولید شد. حالا نوبت به نسل ششم رسید.

کامارو SS نسل ششم در تهران + آزمایش رانندگی با شورولت کامارو SS

اخمو تر از همیشه

نوبت به نسل ششم رسید. نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ نفس ها در سینه حبس شده است. زمانی که پرده نازک از روی نسل ششم کامارو کشیده شد، لبخند رضایت برروی لبان حاضرین در سالن نقش بست. گویی همان چیزی که می‌خواستند طراحی شده است. خودروی با اصالت که چهره‌ای خشن و پرابهت‌تر پیدا کرده است. اگر به طراحی خودرو توجه کنید خواهید دید که خطوط کشیده شده برروی کاپوت و سپرجلو به نوعی باعث شده تاچهره خودرو خشن بنظر رسد. اخمی که در چراغ‌های جلو به خوبی می‌توان دید. جلو پنجره و سپرها در این نسل تغییر کرده و شباهت جزئی با نمونه ZL1 نسل پنجم دارد. دیگری خبری از هواکش باریک جلوی کاپوت به نشانه ۸سیلندر بودن خودرو، نیست. نسخه‌های ۸سیلندر کامارو دارای دو هواکش برروی برجستگی کاپوت هستند.

کامارو SS نسل ششم در تهران + آزمایش رانندگی با شورولت کامارو SS

چراغ‌های زنون و چراغ‌های روز LED به همراه مه شکن‌های درون سپر به خوبی جلب توجه می‌کند. در قسمت کناری نیز رینگ‌های ۲۰ اینچ ۵پره آلومینیومی و خطوط برجسته روی بدنه ظاهری اسپرت به خودرو بخشیده است. به نوعی سادگی این قسمت را از نگاه بیننده پوشانده است. البته در زمانی که سقف پارچه‌ای در محفظه مخصوص خود قرار داشته باشد دیگر خبری از یکنواختی نیست. شما با ظاهری متفاوت از کامارو روبرو خواهید بود. ترکیب رنگ سفید (Summit White) بدنه و رنگ قهوه‌ای (Kalhari) سقف ظاهری جذابی را به خودرو بخشیده است. حس و حال خودروهای کلاسیک و قدیمی را برای بیننده تداعی می‌کند.

درقسمت عقب نیز چراغ‌های جدید و نصب یک باله پهن در انتهای خودرو از جمله تفاوت‌های اصلی نسبت به نسل پنجم کامارو است. البته سراگزوزهای دایره‌ای را نیز نباید فراموش کنیم. سراگزوزهایی صدای دلنشین و طنین اندازی را از خود خارج می‌کنند. طول این خودرو ۴۷۸۳ میلی‌متر، عرض آن ۱۸۹۷ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۳۴۴ میلی‌متر است.

مالک خودرو با پرداخت هزینه ای در حدود ۱۵۵۰۰ دینار کویت معادل ۲۱۰ میلیون تومان این کامارو را خریداری کرد. هزینه حمل و نقل و دریافت پلاک نیز چیزی در حدود ۵ میلیون تومان شده است.

شورولت کامارو نسل ششم در دو نسخه کوپه و کانورتیبل تولید می‌شود. برای این نسل ۴ پیشرانه مختلف در نظر گرفته شده است. پیشرانه پایه ۴سیلندر ۲لیتری EcoTec است. دومین پیشرانه ۶سیلندر Vشکل با حجم ۳٫۶ سی سی است. سومین پیشرانه ۸سیلندر V شکل با حجم ۶٫۲لیتر و چهارمین پیشرانه که در نسخه قدرتمند ZL1 استفاده شده است از نوع ۸ سیلندر خورجینی با حجم ۶٫۲لیتر است. این پیشرانه با کد LT4 شناخته می‌شود.

نسخه مورد آزمایش کاماروSS کانورتیبل با سقف قهوه‌ای است. نسخه‌ای که دارای پیشرانه ۸سیلندر Vشکل با حجم ۶٫۲ لیتر است. این پیشرانه ۸سیلندر با کد LT1 شناخته می‌شود که در شورولت کوروت نیز مورد استفاده قرار گرفته است. پیشرانه‌ای که قادر به تولید ۴۵۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ هزار دور بردقیقه و حداکثر گشتاور ۶۱۷ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور بردقیقه است.

ایران گردی با کامارو

ورود این کامارو به کشور همانند دیگر خودروهای گذرموقت با حواشی مختلفی همراه بود. بسیاری از مردم می‌گفتند این خودرو برای پلاک ملی یا پلاک منطقه آزاد وارد کشور شده است. اما در نهایت با دریافت پلاک گذرموقت و نصب آن برروی محل پلاک بسیاری از شایعات خاتمه یافت.

مالک خودرو با پرداخت هزینه ای در حدود ۱۵۵۰۰ دینار کویت معادل ۲۱۰ میلیون تومان این کامارو را خریداری کرد. هزینه حمل و نقل و دریافت پلاک نیز چیزی در حدود ۵ میلیون تومان شده است. در اولین روزهای ورود این خودرو اهوازی‌ها شاهد تردد آن در شهر خود بودند. بعد از آن نوبت کرمانشاهی‌ها شد و بعد هم کامارو وارد تهران شد. با توجه به نزدیک شدن سال جدید و تعطیلات نوروز امکان تردد این خودرو در شهرهای شمالی کشور نظیر مازندران و رشت هم امکان پذیر است. البته داریوش در این چندسال گذشته با خودروهای خود به خوبی ایران گردی کرده است. حالا نوبت کاماروSS کانورتیبل است تا چرخ‌های آن آسفالت شهرهای زیبای کشور را لمس کند.

کامارو SS نسل ششم در تهران + آزمایش رانندگی با شورولت کامارو SS

نسل ششم شورولت کامارو SS

آدرنالین بازی به سبک کامارو

۸سیلندر دارد. به اندازه‌ی کافی نیز قدرت و گشتاور به چرخ‌ها منتقل می شود. فقط کافی است پدال گاز را کمی فشار دهید. شما می‌توانید صدای نعره‌های زیبای کامارو SS را بشنوید. صدای طنین اندازی پیشرانه ۶٫۲ لیتری LT1. پیشرانه‌ای که امتحان خود را به خوبی پس داده است.

اولین ملاقات در ساعت ۱۱ شب بود. زمانی که بخشی از خیابان‌ها و اتوبان‌ها خلوت بود. وقتی پشت فرمان کاماروSS کانورتیبل قرار می‌گیرد اولین نکته‌ای جلب توجه می‌کند صفحه کیلومتر شمار جدید آن است. صفحه کیلومتر شماری که تلفیقی از صفحه آنالوگ و دیجیتال است. شورولت در طراحی نسل پنجم و ششم کامارو به نوعی سنت شکنی کرده است. در هم آمیختن تکنولوژی و اصالت ۵۰ سال پیش کاری بسیار دشوار است. کاری که شورولت در کامارو به خوبی آن را انجام داده است. داشبورد و کنسول میانی جمع تر شده است. صفحه نمایش ۸اینجی در بالاترین بخش از کنسول میانی جلب توجه می‌کند. همچنین دریچه ‌های دایره‌ای تهویه هوا نیز هرنگاهی را به سمت خود می‌کشاند.

شما برای کاماروSS خود می‌توانید از بین جعبه دنده ۶سرعته دستی و ۸سرعته اتوماتیک یکی را انتخاب کنید.

اگر بخواهیم به تک تک تغییرات صورت گرفته در نسل ششم بپردازیم باید صفحات بیشتری را برای این مقاله درنظر بگیریم. موضوعی که به نوعی از حوصله شما مخاطبین گرامی خارج است. یکی از ایرادهایی که می‌توان به کامارو SS جدید گرفت حذف اهرم ترمز دستی از کنسول میانی است. اهرمی که می‌توان لذت رانندگی و انجام حرکات نمایشی را دوچندان کند. کامارو نسل جدید دارای ترمز دستی الکترونیکی است که در کنسول میانی قرار دارد. رنگ داخل کابین نیز به رنگ مشکی مات یا Jet Black درنظر گرفته شده است. البته پوشش چرم صندلی‌ها و بخشی از رودری‌ها نیز به رنگ قهوه‌ای (Kalhari) انتخاب شده است.

کامارو SS نسل ششم در تهران + آزمایش رانندگی با شورولت کامارو SS

نسل ششم شورولت کامارو SS

نوبت به اصل داستان می‌رسد. زمانی که فرمان چرم اسپرت جدید را لمس می‌کنید و دکمه Start را فشار می‌دهید. عقربه‌های کیلومترشمار و دور موتور یک دور کامل را تا انتها طی می‌کنند و مجدداً در جای خود قرار می‌گیرند. شما برای کاماروSS خود می‌توانید از بین جعبه دنده ۶سرعته دستی و ۸سرعته اتوماتیک یکی را انتخاب کنید. نمونه مورد آزمایش از جعبه دنده اتوماتیک ۸سرعته با پدال‌های تعویض دنده از پشت فرمان بهرمند بوده است.

اگر از صدای پیشرانه خسته شدید می‌توانید از سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE مورد استفاده در این خودرو بهرمند شوید.

اهرم جعبه دنده را در حالت D قرار می‌دهم. اهرمی که تاحدودی عملکرد سفت و محکمی دارد. با توجه به قد نه چندان بلندم مجبور بودم برای تسلط بیشتر ارتفاع صندلی را بالا ببرم. با تنظیم صندلی دید کافی برروی کاپوت خودرو جهت حفظ فاصله با خودروهای جلو داشتم. در این خودرو شما ۴ حالت مختلف رانندگی را می‌توانید انتخاب کنید. کامفورت، Eco، تراک و اسپرت. در تمام مدت زمان رانندگی حالت اسپرت را انتخاب کردم. حالتی که سیستم تعلیق مغناطیسی و فرمان با توجه به سرعت خودرو سفت و محکم می شد.

فرمانی که در برخی مواقع به خاطر سفت بودن مانع از انجام مانورهای جزئی در اتوبان می‌شد. اما در عوض صدای دلنشین پیشرانه ۸سیلندر و سیستم اگزوز به خوبی گوش‌هایتان را نوازش می‌دهد. لازم بذکر است اگر از صدای پیشرانه خسته شدید می‌توانید از سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE مورد استفاده در این خودرو بهرمند شوید. سیستم صوتی که لذت خاصی را در حین رانندگی به همراه دارد.

در طول رانندگی با کاماروSS هرزمانی که اقدام به شتاب گیری کردم، پیشرانه ۴۵۵ اسب بخاری با جعبه دنده ۸سرعته عملکرد فوق العاده‌ای از خود به نمایش گذاشتند. در برخی از مسیرها بعد از هربار شتابگیری به سرعت پدال ترمز را برای کاهش سرعت فشار می‌دادم. زیرا واقعا شتابگیری این خودرو فراتر از تصور شماست. البته وجود سیستم ترمز برمبو به صورت استاندارد در این خودرو خیالتان را از هرجهت جمع می‌کند.

کامارو SS نسل ششم در تهران + آزمایش رانندگی با شورولت کامارو SS

صفحه کیلومتر جدید نسل ششم شورولت کامارو SS

باوجود آنکه کامارو طول زیادی دارد اما فضای داخل کابین برای سرنشینان عقب چندان مناسب نیست. حتی برای افرادی که دارای قد متوسط هستند. بخصوص اگر سقف را ببندید. در آن صورت سرنشینان عقب مجبورند کمی برای راحتی بیشتر خود را کج کنند. حتی فضای پای سرنشینان عقب نیز تاحد قابل توجهی کم درنظر گرفته شده است.

درپایان ضمن تشکر از داریوش مرادی مالک خودرو کامارو جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان، از عباس حاجیلو جهت همراهی ما در این آزمایش سپاسگذاریم.

 

 

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات مجله خودرویی ایران

  • آلبوم تصاویر
  • بررسی و تست فنی
  • دریفت
  • کلاسیک
  • گذرموقت
ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

ونوسیا D60 پلاس در تهران رویت شد + تصاویر اختصاصی

3 ماه پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش

پورشه پانامرا 4s خاورمیانه، یکی از خاص ترین پانامراهای ایران

3 سال پیش

لاماری ایما در نمایشگاه خودرو بوشهر 1402 حضور خواهد یافت

3 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش
گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

گزارش دومین راند از مسابقات دریفت + فیلم و عکس

6 سال پیش
گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت سال 96

گزارش مرحله پایانی مسابقات قهرمانی کشور فرمولا دریفت

6 سال پیش
شورولت کامارو ۱۹۷۷ آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر

معرفی و ملاقات با شورولت کامارو 1977 آمریکایی عضلانی ۸ سیلندر کلاسیک قدیمی

1 سال پیش

گردهمایی کلوپ مرسدس بنز ایران به مناسب 10 سالگی آن + عکس و فیلم

4 سال پیش

نازی ها به دیزین رسیدند، گزارش دومین برنامه کلوپ مرسدس بنز در سال ۹۸

4 سال پیش

ملاقات با پونتیاک GTO کانورتیبل کلاسیک، جواهری ارزشمند در تهران

5 سال پیش

بی ام و iX 2022، جدیدترین خودرو در خاورمیانه وقتی وارد ایران می شود + تصویر اختصاصی

12 ماه پیش
رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS گذرموقت در تهران + فیلم

رانندگی و بررسی مرسدس بنز AMG GTS 2016 گذرموقت در تهران + فیلم

1 سال پیش
سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی

سازمان اموال تملیکی و ممنوعیت فروش عمومی خودروهای 2500سی سی

1 سال پیش

رانندگی با مرسدس بنز G63 AMG گذرموقت در تهران + فیلم

3 سال پیش